Is het nog mogelijk een vlek uit kunststof/lak te halen?

Ik heb een tijd geleden een hoop vuil en plakresten van de zijkant van mijn Ikea kast gehaald met cif. Daarna wel schoongemaakt met een vochtige doek met allesreiniger en gedroogd. Helaas niet grondig genoeg gedaan want er zijn sporen achtergebleven van het schoonmaken. Een soort waas en wat loopsporen. Is dat überhaupt nog te verwijderen? Je ziet het gelukkig alleen met een bepaalde lichtinval.

Toegevoegd na 1 dag:
En is er nog wat te doen aan deze sporen?

Toegevoegd na 1 dag:
En is er nog wat te doen aan deze sporen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
7.4K

Het beste antwoord

Je hebt het gladde oppervlak beschadigd door het schoon te maken met Cif, die plek zal wat matter blijven dan de rest. Dit had je beter schoon kunnen maken met olie (lampenolie, babyolie) en daarna met allesreiniger, dan had je de glans teruggekregen.
Je kunt dit alsnog proberen, met een beetje geluk krijg je de glans nog enigszins terug. Wrijf na het reinigen de kast op met een droge, zachte doek.

Toegevoegd na 1 dag:
Nee, als je Cif schuurmiddel hebt gebruikt hiervoor dan is de schade definitief, daar is niets meer aan te doen. Door het schuurmiddel heb je fijne krasjes gemaakt. Die je niet weg kunt krijgen, tenzij je de kast helemaal schuurt en opnieuw laat spuiten. Heb je Cif allesreiniger gebruikt, dan is het misschien wel anders op te lossen (ik kan geen afbeeldingen zien, dus zie niet wat er mis is), probeer dan met olie de lijmresten, wat ik denk dat er achter is gebleven, eraf te halen en de olie daarna te verwijderen met allesreiniger opgelost in warm water. Wrijf zodra de kast droog is, de kast op met een zachte droge doek, dan moet hij weer glanzen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

als er geen kleurafwijkingen zijn , probeer dan commandant 4 of auto-was, waarmee je krasjes weg kunt polijsten. Is er echter een onderlaag van een andere kleur zichtbaar, dan is wellicht elke bewerking een verergering.
Dan is het te overwegen het HELE vlak met (auto)spuitlak van dezelfde kleur te spuiten. Test eerst uit of de spuitlak reageert met de ondergrond ( krimplakeffect), wat vaak wijst op een alkydlak-ondergrond, welke soort verf ook wel te koop is (bouwmarkten).
Misschien is het meubel anders neer te zetten zodat de plek niet zichtbaar is, niet zelden is dat de beste oplossing.
De ergernis zelf is vaak het grootste probleem, ik herken dat althans bij mijzelf.
Stickerlijm is vaak gemene rotzooi welke ik met aceton aanpak als de ondergrond daar tegen kan.
Succes.....