Hoe maak ik een muur met structuurverf schoon om daarna te kunnen verven met latex?

Oud huis, de verf zit er goed op maar vies en de verkeerde kleur, de viezigheid is niet extreem, maar ik ben toch bang dat de latex niet goed gaat pakken, voelt ook glad en een beetje vettig.

Waarmee ik kan schoonmaken is bekend: St Marc verfreiniger.

Alleen hoe?
Als het glad was dan is het simpel, gewoon met een doek,
maar door de structuur is dat lastig.
Plusjes die blijven hangen en ik kan er niet lekker overheen gaan met een doek.
Maar om een luiwagen te pakken lijkt mee eigenlijk ook niks. (nog niet geprobeerd)

Ik gok dat zo'n 150m2 schoongemaakt moet worden..
Iemand advies of ervaring?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
23.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
150 m2... flinke klus! ;)
Probeer een stukje met goede latex. Misschien valt de hechting mee en kom je er mee weg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Muren van 3,5 meter hoog, dat tikt aan.
En als die 150m2 alles was..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Poef, veel met de ladder in de weer dus voor de bovenrand.
Misschien is een goede primer als tussenlaag een optie.
Als je met een hoop vochtigheid aan de gang gaat wordt dat een mega geklieder daaronder...

Het beste antwoord

Doe de St Marc oplossing in een plantenspuit en borstel het schoon met een grote, niet te harde borstel. Geen afwasborstel dus, maar bijv. een doucheborstel (zo eentje waarmee je je rug kunt scrubben). Goed laten drogen voordat je gaat latexen, ik zou 24 uur aanhouden. Voor de zekerheid kan je de latex zowel op kleur als met primer laten mengen, dan weet je zeker dat het er goed op komt te zitten. Een beetje verfwinkel kan dat wel voor je doen. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Ik heb zo'n spuit met druktankje, daar had ik nog niet aan gedacht.
Droogtijd geen probleem, nog genoeg te doen tussendoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Na een beetje proberen is het toch een niet al te harde luiwagen geworden en dan daarna snel met een vochtige doek er overheen.
Niet het leukste werkje, maar de verf zit er op.
Geen (extra) primer erin, want de verf hadden we al.

Andere antwoorden (3)

Je kan proberen de verflaag er met een hogedrukreiniger/stoomreiniger er af te spuiten. Maak een beginnetje en tracht dan niet haaks, maar "parallel" de plakken er af te spuiten.

Het wordt wel een enorme troep maar met 150 m2 krijg je dat zo en zo toch wel, ongeacht de manier.

Anders wordt het toch een laagje stucen (niet vergeten te flevopollen)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een goede sierpleisterreiniger hoef je eigenlijk alleen maar er op te spuiten.

http://alabastine.nl/wp-content/uploads/2011/01/Sierpleisterreiniger-Handleiding.pdf

Van HG is er ook zoiets: alleen maar opspuiten is genoeg.
[ik heb die spray van mij per ongeluk op het mos en onkruid tussen de tegels gespoten en de tegels bleven wekenlang wit > te wit]

Zelfs een spuitflacon met wat chloor en allesreinig doet het wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar wel naspoelen met water, dus dan heb ik alsnog hetzelfde probleem.
Ik zou het proberen rechtstreeks met een synthetische muurverf op terpentine basis i.p.v latex.Structuurverf schoonmaken is onbegonnen werk daar je geen vel op je handen meer overhoud omdat het meestal nog scherp is ook.Synthetische muurverf isoleert vuil nicotine en vettigheid nog het beste.Met een latex heb je grote kans dat alle vuil en vettigheid die zich na het schoonmaken nog in de ondergrond zitten tijdens drogen alsnog doortrekken door het water wat er in zit met vlekken als gevolg.Het is gewoon een kwestie van op een kleine muur of een onopvallende plaats (waar bijvoorbeeld een kast komt) uitproberen.