Zoals marleen zegt een thermo activator.

Volgens mij in sommige (oudere?) vaatwassers werkt het ook met een stukje bi-metaal.

Dat zijn 2 stukjes metaal die op elkaar zijn geplakt. Waarbij het ene stukje metaal meer uitzet dan het ander.

Door dit effect zal het stukje bi-metaal krom trekken. Dit wordt ook gebruikt om een wasmachine deur dicht te houden.

Zie ook dit filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=eJsoEhK4NbA

en de wikipedia:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bimetaal
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Dat gaat automatich. Anders zou het wasmiddel niet in de machine terechtkomen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Warmte. Metaal zet uit wanneer het warm word. Het klepje dat ofwel metaal binnenin heeft ofwel het metalen klepje gaat reageren op de warmte van de machine waardoor het gaat openspringen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 van mij ik ben het met je eens
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 van mij ik ben het met je eens
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
klopt +1
Water opent dat klepje... Niets gaat automatisch, er is altijd een reden, water opent dat klepje...
Op enig moment sproeit het water zodanig dat het klepje opent, want er zit een veer in, dus als het door water gelost wordt, springt het door de veer helemaal open......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Het 86ste foute antwoord van de week. Het klepje wordt geopend door de elektronika. Bij een de voorspoeling moet het klepje gesloten blijven, en er is dan plenty water in de machine.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
-1 echt een belachelijk antwoord pffffff water
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
XiniX je hebt werkelijk geen verstand van electonica.
Zou zeggen schoenmaker blijf bij je leest. Je had toch meer verstand van gaskachels en bi-metalen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Water, wat 'n humor! -1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
-1 sorry ging automatisch :)
volgens mijn heeft het met tijd, te maken elke tijd heeft een standaard periode om open te gaan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij de meest vaatwassers werkt het klepje met een zogenaamde 'thermo-activator'. Dat klinkt heel elektronisch , maar dat is het niet.
De onderdelen in de thermo-activator worden door de water- en luchttemperatuur in de vaatwasser opgewarmd, en bij een bepaalde temperatuur (meestal na een minuut of 20) springt er een veertje los (door uitzetting van het metaal) waarna het klepje open gaat en de vaatwastablet aan de vaat wordt toegevoegd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat gaat met een zgn magneetcontact.
Dit contact wordt electronisch aangestuurd door het programma van de vaatwasser.
Er moet eerst water in de vaatwasser zitten voordat het zeepbakje of het zeepblokje kan oplossen vandaar de vertraging.
Ook als er een spoelbeurt voorafgaat aan het wasprogramma moet het zeepbakje nog even gesloten blijven.
Het magneetcontact bestaat uit een staaf die door er spanning op te zetten in of uit schuift.
Deze activeert aan de binnenzijde van het zeepvakje, de pal die hem gesloten houdt.