Poetsen dure microvezeldoekjes echt beter dan goedkope? Zo ja: waarom?

Microvezeldoekjes zijn te koop in vele prijsklassen, maar zijn de dure nu echt zoveel beter dan de goedkope, zoals de poetsgoeroes ons willen doen geloven? Zegt de prijs iets over de kwaliteit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.8K

Antwoorden (3)

Ik denk dat dat meer is wat je zelf er van vind. Ik werk in de thuiszorg en kom daarbij bij wat rijkere en wat arme cliënten. Heb heel veel verschillende doekjes waarmee ik werken moet ik vind microvezel doekjes helemaal niet echt fijn om mee schoon te maken. Heb toch gewoon het liefst die gele doekjes. Ik heb wel dat de wat duurdere microvezel doekjes vaak snotterig aan gaan voelen terwijl andere dit weer niet doen.

Maar het ligt er echt aan wat jij prettiger vind.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
?? Juist die goedkope gaan zo snotterig voelen ; mijn Hara- en Groene-beer-doeken zijn volgens mij gewoon van ander materiaal (katoen ??) en blijven juist lekker ruw en absorberend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb heb het juist andersom ik weet de merken niet maar weet wel dat ze duurder zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wellicht gebruiken die mensen was verzachter op hun schoonmaak- en droogdoeken ? Daar worden ze ook zo goor glibberig van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zijn dat ook echt goede Hara-doeken dan, of gewoon 'goedkope doeken in dure verpakking' zoals Sorbo ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zijn echte hara doeken geen idee of ze wasverzachter gebruikt zou het zo ff vragen.
De prijs zegt WEL iets over de kwaliteit, maar niet zozeer over he goed ze schoonmaken.
Ik heb hier al meer dan tien, vijftien jaar enkele van die dure doeken liggen (Hara en Groene Beer) waar nog niets aan vervormd of versleten is. En in die vijftien jaar heb ik ook al ettelijke stapels microvezeldoekjes versleten die een fractie van de prijs waren, maar die al snel dun, verfrommeld, rafelig, sleets of kapotgewassen zijn, en zeker geen twaalf jaar meegaan ; nauwelijks 1 of 2 eigenlijk.

Schoonmaken doen ze echter eigenlijk even goed, zowel met als zonder schoonmaakmiddel ./ ontvetter. Het hoofdbestanddeel blijft toch 'elbowgrease', waarmee en met wat je het ook doet.

Maar de duurdere doeken zijn dus wel degelijk duurzamer. Vele malen duurzamer zelfs. Misschien zijn ze uiteindelijk zelfs wel mijn goedkoopste doeken geweest, als ik al die andere doekjes samen als twee tel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik poets mijn auto op een semi professionele manier met een (echte) autopoetsmachine. Om de poetsmiddelen uit te wrijven gebruik ik microvezeldoeken van 10-20 euro, maar ook die van de Action (geloof 99 cent voor 2 stuks). Het verschil is de dikte en dichtheid van de vezel, die van de dure doeken veel beter is en dus veel meer poetsmiddel opneemt. Ook zandkorrels 'verdwijnen' in de duurdere doek. Voor ramen, rubbers en binnenkant gebruik ik de goedkope doeken, voor de grote krasgevoelige oppervlakken de duurdere.