Hoe houd ik schimmel van muren?

Mijn slaapkamer is een verschrikking wat schimmel betreft. Ik had al zwartgestippelde muren op de plek waar mijn hoofdkussen altijd tegenaan ligt. Later begonnen mijn ramen te schimmelen (blijkbaar kan dat...?). Dat zijn ook zwarte stippen. Het is echter zo weg, één haal met een sopje en weg. Het lijkt wel vloeibaar. Maar laatst schrok ik: het stormde toen, dat was vorige week geloof ik, en de regen trok toen blijkbaar door mijn muur. De bovenkant van mijn muur was helemaal nat. Nu is het helemaal beschimmeld, met groen. Waarschijnlijk niet moeilijk weg te krijgen, maar toch. Het gebeurt allemaal aan één kant van de slaapkamer. Onlangs lag ik in bed om te gaan slapen toen ik iets zag gloeien in het donker, het leek wel glow in the dark. Ik deed mijn licht aan en zag aan de onderkant van diezelfde muur schimmel.

Ik weet niet waarom, maar ik vind schimmel echt eng. Het heeft iets horrorachtigs. Ik vind het heel naar dat zich dit in mijn slaapkamer afspeelt en het gaat ook steeds zo snel. Ik doe echt mijn best om te ventileren maar als ik één dagje mijn raam niet open heb is het al zo ver. Is dat normaal? Hoe houd ik de schimmel buiten de muur? En waarom regent het naar binnen bij mij? Dat het door de muur komt, bedoel ik. De muur is toch van steen.

Toegevoegd na 14 minuten:
Oh ja: is het gevaarlijk?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heb je er misschien wat foto's van? Zowel van binnen als van buiten aub.
Ritsuka
10 jaar geleden
Het lekt waarschijnlijk ergens, en schimmelsporen inademen is niet echt gezond
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Huur of koop? (of kraak of ..)
Soort muur?
Algemene staat van het pand?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Buitenmuur?
Van wie is het huis?
Hoe oud is het huis.
Is er ooit iets geisoleerd?
Is er verwarming?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit moet de huisbaas oplossen maar voordat dat is gebeurd kun je een (paar) vochtvreter(s) plaatsen. Die van Bas v.d. Heijden werken als een tierelier. Ze kosten een paar euro en je kunt navulling kopen (maar die hebben ze vaak niet).

Antwoorden (2)

schimmel krijg je alleen weg door je kamer droog te houden, meer te ventileren en de doorslag van de muren te laten repareren. als de muren geisoleerd zijn word dat een zaak met hak en breekwerk omdat je dan de natte isolatie ook moet laten verwijderen ,de schimmel heeft zich daat in vastgezet en dat wat je ziet is alleen het bloemetje van de schimmel als het ware. Het Glow in the Dark effect duid erop dat er ook nog bacterien groeien op de schimmel. Ik persoonlijk zou een dergelijke ruimte niet meer gebruiken, schimmels kunnen een dodelijke longontsteking veroorzaken, Als je huiseigenaarr bent dien je direkt aktie te ondernemen en een specialist te raadplegen,ben je huurder meld dit per aangetekende brief aan je huisbaas en dring erop aan dat hij direkt aktie onderneemt. verder minstens een uur per dag ventileren ook als het vriest.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oh jeetje, daar schrik ik wel van, dat het gevaarlijk kan zijn. Zou het al schade aangericht kunnen hebben of had ik het dan al gemerkt? Ik heb het gewoon ook best wel verwaarloosd denk ik. Dom. Maar misschien is het mijn schuld wel, want ik ventileer niet elke dag een uurtje, en soms ben ik een paar dagen weg en dan heb ik het raam natuurlijk(?) niet open.
Inderdaad de huisbaas dit op laten lossen. Dat er vocht van regen door je muur heen trekt hoort niet, mogelijk is het een probleem aan het dak of de gootsteen wat eenvoudig op te lossen is.
Is het lek eenmaal opgelost dan kun je effectief de schimmel aanpakken. Goed luchten om het vocht uit de muur te laten trekken (evt. ook de kamer verwarmen). Met een schimmeldodende reiniger (azijn, HG) de plekker schoonmaken. Als de muur droog is kun je als dat nodig is ook opnieuw behangen of verven.