Gaan pannen kapot van het vuil als je ze niet afwast?

Een beetje een rare vraag misschien. Nou is het niet zo dat ik veel te weinig afwas of zo, maar ik vroeg het me gewoon af. Als je bv. je tanden niet poetst, tasten de voedselresten je gebit aan. Dan gaat je gebit er aan op den duur. Zijn er ook materialen waar pannen van gemaakt worden, die er niet tegen kunnen om te weinig afgewassen te worden? Het gaat mij er niet om om antwoorden te krijgen in de trand van: spoel dan liever je pannen schoon en was ze later af als je even geen tijd / zin hebt of zo iets. Dat is mn vraag niet.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (2)

alluminium pannen met een zure inhoud worden grover van struktuur als je het zuur bevattende vuil erin laat staan, emaille pannen met een sterke kleurstof van bijvoorbeeld rode bieten worden door de kleurstof rose, dus ja het is mogelijk dat de pan aangetast word indien je deze vuil wegzet. Dit is wel afhankelijk van het materiaal en het vuil, glas en teflon zijn inert en reageren bijna niet op normale vervuiling.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Juist. +
Hangt van het materiaal van de pannen af en van de
mate van vervuiling.
Als je de luxe hebt van koperen pannen dan is direct schoonmaken ook aan te raden, als in: ja zuren kunnen het materiaal beschadigen als je het lang laat staan.
Gietijzer kan gaan roesten als je het lang vochtig laat, dus vochtige etensresten tellen ook. Het meeste is wel te herstellen maar kost veel meer moeite dan als je het direct af zou wassen.