schoonmaakazijn in de vaatwasser om te ontkalken, hoe doe je dat dan en hoeveel?

want als je het er zo in gooit wordt het toch direkt bij het begin van het programma weggepompt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
45.1K

Antwoorden (10)

Het wordt niet weggepompt, maar rondgepompt. De azijn wordt wel verdund met water. Het water-azijnmengsel wordt dan verwarmd en bereikt alle plaatsen in de vaatwasser. Ik vraag mij wel af of het nodig is om de vaatwasser zo te ontkalken met schoonmaakazijn. Ontkalken de tabletten niet ook al?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt Loenie, het overgebleven water van de vorige ronde wordt eerst weggepompt. Ook wel zo fris, om de vaat niet te doen met het restje water van de vorige keer dat wie weet hoe lang al stilstaat. Dat het water aan het eind van de afwasbeurt niet 100% wordt weggepompt, is (afgezien van condens) bewust zo geregeld: zo drogen de afsluitringen in het systeem niet uit.
Laat de vaatwasser dus ook af en toe leegdraaien zodat hij alleen gewassen wordt.
· Een kopje azijn werkt even goed!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Schoonmaakazaijn is geen optie voor de vaatwasser. Zoals je zelf ook aangeeft spoelt het direct weg.

Er zijn flesjes met speciale vaatwasmachine reiniger.
Deze fles zet je op de kop in het bestekbakje. Je gebruikt het heetste programma en alle vet en kalk verdwijnt.

Doordat de fles een speciale folie onder de dop heeft, loopt het niet in een keer leeg.

Toegevoegd na 3 minuten:
Overigens, hoef je niet bang te zijn voor veel kalk in de vaatwasser. Als het goed is gebruik je zout in het zoutreservoir. Als je tabletten gebruikt, zit daar ook een beetje zout in, maar mijn ervaring is dat dat onvoldoende is. Gebruik altijd nog extra zout in het reservoir. Zeker als je te hard water hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt je lege vaatwasser ontkalken en reinigen door de machine te laten spoelen met een liter schoonmaakazijn. Ook de vieze geur verdwijnt door te spoelen met azijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dank je, waar doe ik die liter azijn dan? gewoon erin leeg gieten en dan laten draaien?
Je moet eerst even wachten tot het programma voorspoelen klaar is en begint met reinigen, open dan de deur, giet er een kop schoonmaakazijn in en de machine start het reinigingsprogramma, werkt prima!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn speciale middelen om een vaatwasmacine te reininigen. Ik denk zelfs dat het niet goed is om het met azijn.

Toegevoegd na 38 minuten:
te doen. (even zin af maken) In de gebuiksaanwijzing zul je zeker iets vinden over reinigen en anders op internet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan ook een beker vullen met azijn en die (wel even goed vastklemmen) rechtop in de vaatwasser zetten. Dan komt de azijn pas in actie als er gewassen gaat worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je kunt veel beter soda gebruiken als azijn
azijn blijf je heel lang ruiken en dan stinkt de afwas ook nog de eerste paar keer dat je de vw gebruikt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vaatwasser ontkalken ??? waarom ?? je gebruikt toch al zout of de 3-1 tabletten hierdoor hoef je niet met schoonmaakazijn schoon te maken. Als jej je vaatwasser wil reinigen is er schoonmaak poeder om dit te doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet de azijn pas toevoegen op het moment dat de machine water begint te nemen. Dus niet meteen, want eerst pompt de vaatwasser 1 of 2 keer, net als een wasmachine