Het ligt een beetje aan de vulling of je een kussen mág wassen. Meestal staat er wel een reinigingsvoorschrift op het label.
Het is wel verstandig je kussen zo nu en dan te reinigen. Je gebruikt 'm veel. Of het nu een kussen op je bed is of op de bank. Je ligt er op met je hoofd (kwijl, zweet, talg, bloed wellicht) of zit er op/tegenaan.

Synthetische kussens en hoofdkussens kan je probleemloos in de wasmachine wassen. Zet het apparaat op de zachtste stand en gebruik een milde detergent. Het is belangrijk de kussens na het wassen goed te spoelen; het is zeker geen luxe om ze twee keer het spoelproces te laten doorlopen. Aarzel niet om meerdere kussens tegelijk in de wasmachine te steken.

Hoofdkussens die veren bevatten kan je best niet te lang in de wasmachine steken. Het is veel beter om ze met de hand en een beetje waspoeder in de wasbak te reinigen. Houd de hoofdkussens onder water totdat ze helemaal doorweekt zijn. Kneed voorzichtig. Laat het vuile water aflopen en oefen druk uit op de hoofdkussens zodat ze zoveel mogelijk vocht verliezen. Steek ze daarna gedurende drie cycli in de wasmachine.

Net als hoofdkussens met veren zijn ook schuimen hoofdkussens erg gevoelig voor de wasmachine. Om ze te reinigen kan je op dezelfde manier te werk gaan als bij het reinigen van kussens met veren. Was ze dus eerst voorzichtig in de wasbak met een beetje waspoeder. Laat het vuile water zoveel mogelijk weglopen en steek de kussens daarna drie cycli lang in de wasmachine (zonder poeder).