Het huis schoonmaken.... Ik heb er geen zin in! Wat moet ik doen om zin te krijgen?

Ik laat het, soms een beetje oplopen en dan kijk ik er tegen op, ook omdat ik weet het de volgende dag alweer een t..... zooi is...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
12.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En als je het eenmaal hebt gedaan, is alles fris en ruikt het lekker in huis en kun je heerlijk gaan zitten en genieten.

Het beste antwoord

Zet de tv en telefoon uit zodat je niet steeds afgeleid wordt en je lekker door kan werken.
Zet muziek op dat maakt alle schoonmaak klusjes wat plezieriger.
Een huis dat schoon ruikt zal de indruk van netheid geven.
Zorg er voor dat je bij de buitendeur altijd een deurmat hebt om je voeten te vegen. Dit houdt veel vuil tegen.
Houd een postbakje of iets dergelijks in de kamer waar je de post, sleutels, mobiel enzovoort kan “opruimen” zou houd je de kamer rommel vrij en gestructureerd.
Zet voor het slapen gaan de vaatwasser en wasmachine aan. De volgende dag is dan natuurlijk alles mooi schoon. Als je gebruikt maakt van dag en nacht tarief stroom is het ook nog goedkoper.
Maak gebruik van een checklist. Elke keer wanneer een klusje klaar is kun je die afvinken. Zo houd je overzicht en structuur in de schoonmaak.
Maak de hele familie verantwoordelijk voor de huishouding en laat dus iedereen een deel doen en hun eigen rommel opruimen. Delegeer de verschillende klusjes. Dit scheelt je tijd en je bent sneller klaar met schoonmaken.
Als je weinig tijd hebt maak voor jezelf een keuze wat voor jou het belangrijkste is om schoon te maken.
Zijn al deze schoonmaaktips niks voor jou en heb je een hekel aan schoonmaken. Huur dan een schoonmaakster Het kost wat geld maar scheelt je dan veel tijd en ellende. Schoonmaaksters zijn uiteraard specialist op dit gebied en je weet dat het huis dan ook goed schoon is.

Voor meer schoonmaaktips:

http://www.schoonmaken-huishouden.nl/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (18)

Je hoeft er geen zin in te hebben, je moet het gewoon doen.

Niet alles in het leven is leuk en je hoeft geen 'zin' te hebben om iets te doen. Dus zet je eroverheen, snel aan de slag dan ben je ook snel weer klaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal mee eens +1
Vette muziek opzetten waar je energie van krijgt en dat lekker hard.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iemand zoeken die er net zo'n hekel aan heeft en bij elkaar gaan opruimen.

a) Je bent geneigd vooraf bij jezelf al op te ruimen omdat je geneert voor je troep.
b) Schoonmaken bij een ander is leuker dan bij jezelf.

Toegevoegd na 6 minuten:
Een mannelijke kennis van mij in dezelfde situatie had ook een creatieve oplossing.. vriendinnen voor 1 weekend.. etentje, vrijpartij.. en verdraaid als t niet waar is de meesten gingen meteen de hele zondag aan de slag..

Ik heb die meiden nooit zo goed begrepen.. voor mij waren ze KNETTERGEK, maar ze lopen blijkbaar wel rond..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Schoonmaken is nou eenmaal niet echt leuk, maar het moet wel gebeuren. Doe je het niet wordt je huis een bende en wordt het steeds moeilijker om er aan te beginnen.

*Probeer altijd op een vast tijdstip een huishoudelijk klusjes te toen. Spreek met jezelf af dat je iedere dag vóór 12.00 uur alle klusjes voor die dag gedaan moet hebben.
*Zorg dat je eerst alles opruimt wat rondslingert, want als het opgeruimd is lijkt het al heel wat beter.
*Zet een leuk muziekje op, desnoods lekker hard.
*Werk systematisch, dus van boven naar beneden. Eerst stoffen, dan stofzuigen, dan dweilen b.v.
*Neem af en toe een korte pauze.

Het eindresultaat is je beloning en dan krijg je de volgende keer meer zin omdat het huis zo lekker schoon wordt.

Succes!

Toegevoegd na 1 minuut:
Ga niet teveel op een dag plannen, dat werkt demotiverend. Vandaag alleen stofzuigen, morgen w.c. en de was, overmorgen boven stoffen zuigen enz. enz.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Héél diep ademhalen, en nog een keer!
Dan gaat 't lukken!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het advies dat ik altijd krijg wanneer ik geen zin in iets heb: 'Dan maak je maar zin!'
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
precies, zo heb ik het ook geleerd en leer het nu mijn kinderen weer. +1
Inderdaad lekkere muziek op lekker hard en ik stel mezelf altijd iets leuks in het vooruitzicht
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Plan eens vaste dagen om het bij te houden, als het je lukt ga je morgen eerst alles schoonmaken en opruimen. Dan begin je met een schone lei. Als alles klaar is pak je je agenda of kalender en plan je bijvoorbeeld de maandag en vrijdag om te stofzuigen. Woensdag wassen en zaterdag strijken. Zondag ga je even al het sanitair doen in huis en zo door de weeks houd je je afwas bij . Uhh zin hebben in huishouden heeft niemand volgens mij. Maar het is een onderdeel van zelfstandigheid het hoort erbij net zoals eten en drinken. Het heeft ook te maken met discipline. Als je het indeeld op een bepaalde manier heb je overzicht over je huishouden. Ik wens je veel poets plezier en succes.;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het moeten vervangen voor willen..... Echt dat scheelt de helft. Je moet je (willen) beseffen dat je een keuze heb!

Je kan het een zooitje laten (en je niet lekker voelen in je omgeving) of je ruimt het op (en je wel happy voelen in je omgeving)

Ik heb door deze benadering een hoop stress uit mijn leven gekregen. Gewoon de vraag .... wil ik dit of moet ik dit? En daarna de vraag als ik het niet doe voel ik mij dan happy of niet? Ik weet het, het is een andere benadering.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://www.dailymotion.com/video/x8vb2l_shii-de-wil-voor-vrouwen_fun

Dan kun je ff oefenen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je kunt het zelf leuk maken voor je ik weet niet hoe maar jij wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zet muziek op
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De meesten gaven al goeie tips, je kan het ook een bende laten maar als je jou favoriete muziek opzet en er een poosje er tegen aangaat, en je ziet het resultaat dan is het de moeite waard.

Veel suc 6
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je met 2 of meer bent kun je eea verdelen. Wij wisselen om de week, de ene week poets je de bovenverdieping; slaapkamers, badkamer de andere week beneden; woonkamer, keuken. Dat maakt het wat afwisselender. Ik zet altijd lekker hard de radio aan en na het poetsen krijg ik altijd een beloning; wat te drinken en iets lekkers erbij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Allemaal goeie tips! Nog eentje: beloon jezelf als het klaar is. Lekker een uurtje de krant lezen met een koppie koffie of zo werkt voor mij prima als beloning.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zet je computer 1dag uit !!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haal het resultaat in je hoofd! Of hoe je het denkt te willen!
Heerlijk!!! Bedenk dat je daarna er weer even vanaf bent. Alles wat je al een tijdje dacht, ligt of staat dan op z'n plek en alles is weer fris en schoon.
Dat werkt echt! Het is in elk geval beter dan dat je er steeds tegenaan hikt. Enneh, kop op! Zo erg is het toch niet? Even die handen uit je mouwen en je zult zien hoe je geniet van het voldaan gevoel!
SUCCES!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zet leuke muziek op. schaf nieuwe (vrolijke, lekker ruikende etc.) schoonmaak spullen aan. Doe het samen met iemand anders, als je zo iemand kan vinden. Vind je het echt vreselijk, misschien kun je een huishoudster vinden...?