Hoe was ik het dekbed?

Het dekbed bevat geen label meer en heb zelf pas een nieuw dekbed aangeschaft. Daarom wilde ik het oude (zeker 10 jaar oud) eens even goed wassen. Maar op welke temperatuur kan ik dit wassen en met welk programma?

Ik heb verder geen droger, dus het dekbed droogt verder op de waslijn.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je een wollen vulling hebt... Krimpt ie als je wast.

Het beste antwoord

Op 30 graden wassen is nooit slecht voor het dekbed maar dat dood niet alle bacterien.
Probeer te achterhalen wat voor matreaal het is. 100% Katoen zou ik niet warmer wassen als 40 graden. maar is het van een synthetische stof kun je het gerust op 40 tot 60 graden wassen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je mag het dekbed wassen in de machine - liefst op 30° - als de trommel ruim genoeg is. Het dekbed moet ruim plaats hebben om rond te circuleren. Om een mooi volume te houden na het wassen is het aan te raden een tennisbal in de trommel te stoppen en deze mee te laten ronddraaien. Succes.

Andere antwoorden (1)

Ik heb onlangs 2 dekbedden gewassen bij een wasserette, omdat die in ieder geval wasmachines hebben met een veel grotere inhoud dan de mijne. Gewoon op 40 graden en ze waren heerlijk schoon. Maar aangezien jouw dekbed geen label meer heeft, is het misschien handiger om het te laten stomen (chemisch reinigen). Doe dat dan bij voorkeur bij een wasserette, en liefst niet bij een stomerij service zoals die bijvoorbeeld bij supermarkten en dergelijke wordt geleverd, want die zijn vaak veel duurder.

Voorbeeld: bij de Plus bij mij in de buurt is zo'n stomerij service en een 2 persoons dekbed laten stomen zou daar 31 of 32 euro kosten. Bij de wasserette heb ik het gevraagd en de precieze prijs weet ik niet meer maar het was minder dan 20 euro