In de krant van vandaag gelezen; "Slim tapijt houdt je in de gaten " Is dit correct nederlands ??

Toegevoegd na 42 minuten:
Het gaat mij meer om het woord "houdt". Volgens mij moet het "houd"zijn omdat het gevolgd wordt door "je" !! Mocht er staan "houdt je moeder in de gaten, dus "je"gevolgd door een zelfstandig naamwoord is het m.i. wel correct !!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volgens mij moet het zijn: Slim tapijt houd je in de gaten want je kan je vervangen door jij.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Alleen als de zin begint met je/jij/jouw, is het zonder t. Kijk maar: Houd je hem in de gaten?
Loop je achter hem aan? Hij houdt je in de gaten.
Hij loopt achter je aan. Je kunt dit soort dingen vrijwel altijd door loopt/loop vervangen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Slim tapijt kun je ook vervangen door "het". En dan is "houdt" wel goed.
Antoni
10 jaar geleden
Ytje, je schrijft de regel wel erg eenvoudig op! Een zin als: "Dit boek leg je daar neer!" of "Waarom houd je hem in de gaten?" begint niet met "je" of "jij" en toch komt er dan geen "t" achter de persoonsvorm.

Antwoorden (4)

Je vraagt niet of het waar is en of het kan.
Dus jawel, dat is goed Nederlands.
Het is correct, maar het is geen mooi Nederlands, dat is wat anders.

Het tapijt is slim.
Het slimme tapijt, was misschien beter.
Zoals in: De wetenschappers achter dit sterk staaltje technologie hopen de slimme tapijten toe te passen in tehuizen, ziekenhuizen en indien gewenst zelfs bij mensen thuis.

Maar zoals het er nu staat is het wat algemener:
Tapijt (over het algemeen) is slim en houdt je in de gaten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Grammaticaal is het correct Nederlands. Slim tapijt is namelijk het onderwerp in deze zin en je het lijdend voorwerp. Als je deze woorden bijv. vervangt door "Hij", dan krijg je: Hij houdt je in de gaten en zie je dat je hier houdt echt met dt moet schrijven (als ik dat niet zeker weet vervang ik het woord door werken, hier krijg je dus hij werkT je in de gaten, met dt dus). Zie ook voor uitleg http://www.onzetaal.nl/taaladvies/advies/houd-houdt
10 jaar geleden
Ivana
10 jaar geleden
Precies. Het verschil met haar gedachtenkronkel is, dat 'je' hier niet het onderwerp is, maar het lijdend voorwerp en dat 'je' dus niet de werkwoordsvorm bepaalt, maar dat het tapijt dat doet.
Plus.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Te veel in regeltjes denken ("je achter 'houd' mag niet met een 't'") gaat hier mank, en zoals hierboven ook staat: vervang het werkwoord door een ander werkwood, zoals 'werk' of 'loop', dan voel je aan dat het wel klopt. Ezelsbruggetjes werken vaak beter dan je strikt houden aan regeltjes, als het om taal gaat dan...
Als de zin correct is, bestaat er een slim "big brother"-achtig tapijt; het tapijt houdt jou in de gaten. Als de schrijver dat niet bedoelde, had hij moeten schrijven "houd je" (jij als onderwerp). Mogelijk blijkt het uit de inhoud van het artikel over het slimme (?) tapijt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als het tapijt jou in de gaten houdt dan wel. Als jij het tapijt in de gaten houdt dan niet.