Hoe weet je of je een kledingstuk mag centrifugeren?

Ik ken de wasvoorschriften met de wastobbe waar één of twee streepjes onder staan - zie plaatje.

Maar zeggen die streepjes ook iets over het wel of niet mogen centrifugeren? Als het niet uit die streepjes blijkt, hoe moet je dan weten of je wel of niet mag centrifugeren?

Picture for question
14 jaar geleden
48K

Het beste antwoord

De streepjes onder de wastobbe geeft aan hoeveel beweging het wasgoed verdraagt. Een wastobbe zonder streepje eronder geeft aan dat het kledingstuk geschikt is voor katoenwas ( zeer veel beweging). Een wastobbe met een streepje eronder? Dan is de kleding geschikt voor de synthetiche was (matige hoeveelheid beweging). Een wastobbe met drie streepjes betekent dat de kleding allen geschikt is voor wolwas (zeer weinig beweging).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Als een kledingstuk niet gecentrifugeerd mag worden staat dat er altijd bij geschreven...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Staat het hier niet tussen? (trommeldrogen)
http://www.dreft.nl/cl_allsymbols.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Daar staat wat over "trommeldrogen". Maar wordt daarmee centrifugeren bedoeld, of drogen in de droger?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja daar was ik zelf ook niet helemaal over uit. Centrifugeren doe je ook in eenn trommel maar ik weet niet of dat hier dan ook bedoeld wordt. Sorry, lekker vaag weer....
een streepje onder de wastobbe betekent dat je het kledingstuk beste kan centrifugeren met een laagtoerental. Dit zijn de wat fijnere stoffen. Hoe hoger het toerental bij het centrifugeren, hoe sneller je was droogt maar dit is helaas niet goed voor de stof en de pasvorm van het kledingstuk.
de wastobbe met twee streepjes eronder heb ik eerlijk gezegd nog nooit in een kledingstuk gezien. Bij de omschrijving van het plaatje staat dat het over wol gaat. Dit kun je sowieso het beste centrifugeren met het laagste toerental en liggend laten drogen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wanneer er geen streepje onder staat, mag je het op max. centrifugeren. B.b. 95 graden was mag op b.v. 1400 toeren.

40 graden was zonder streepje ,mag ook op max centrifugeren.
Maar staat onder de 40 een streepje, dan moet je op lagere toeren centrifugeren. Vaak staat op de wasmachine ook zo'n teken en dat is dan b.v. kreukherstellend of synthetische was o.i.d.

Tevens staan die streepjes voor voorzichtig wassen.

De huidige wasmachines passen het toerental automatisch aan aan het programma.

Richtlijn:

Katoenen wasgoed max. centrifugeren
Katoenen kwetsbare wasgoed tot max. 1200 toeren
Fijne of synthetische was tot 1000 toeren
Wol tot 800 toeren
Zijde niet centrifugeren

Ingewikkeld he?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De wastobbe is het symbool dat een kledingstuk ook geschikt is voor de wasmachine.
Als dit symbool voorzien is van de geschreven tekst "niet centrifugeren", mag het kledingstuk niet gecentrifugeerd worden. Als er een onderbroken streep onder staat, moet het kledingstuk op een lager toerental gecentrifugeerd worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De streepjes zeggen inderdaad ook iets over het centrifugeren, tenzij er een afwijkende tekst bij staat.

De meeste wasautomaten passen het maximale toerental waarmee je kunt centrifugeren aan aan het wasprogramma. Ook hoe lang het centrifugeren duurt, wordt vaak aan het programma aangepast.

Al is mijn eigen automaat daar een beetje vreemd mee: het fijnwasprogramma centrifugeert op maximaal 600 toeren. Het wolwasprogramma, dat zelfs geschikt zou moeten zijn voor kleding met het symbool 'handwas', centrifugeert op maximaal 900 toeren.

Zelf zet ik hem bij twijfel (zeer losgeweven kledingstukken) ook bij de wolwas op 600 toeren, anders de maximale 900. Zeer losgeweven kleding stop ik daarbij ook in een waszakje, dan kan het niet tussen het andere wasgoed uit elkaar getrokken worden. Als op een kledingstuk 'niet centrifugeren' staat, doe ik dat ook niet.