hoe komen er wasstrepen in de was?

Onze nieuwe wasmachine laat wasstrepen achter? Wat kan de oorzaak zijn?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (3)

Dan is het zeeppoeder niet goed opgelost. Misschien moet je een ander merk proberen. Of overstappen op vloeibaar wasmiddel.
Amadea
11 jaar geleden
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Ik had het ook bij poeder...nu gebruik ik vloeibaar geen last meer. En eens in de zo veel tijd doe ik een kookwas draaien, daar gaan de kussentjes en speeltjes van de katten in.
Vetluis is een zeepbacterie die de wasmachine vervuilt en kan zorgen
voor bruine en of grijze vlekken in je kleding. Ook gaat je wasgoed hier
van stinken en raakt de wasmachine ontregelt.
Moderne wasmachines gebruiken uit milieuoogpunt steeds minder water.
Ook kan tegenwoordig op steeds lagere tempraturen gewassen worden.
Het gevolg van deze twee zaken is dat vetluis een kans krijgt om de
wasmachine te vervuilen.
Door de geringe hoeveelheid water en de lage wastemperaturen krijgt
het zeep geen kans om goed te worden opgenomen door het water.
Gevolg is dat het zeep op de bodem van de wasmachine en in de
slangen blijft liggen. Door toedoen van bacteriën zal zich een grijze drab
vormen. Deze drab of vetluis zal zeer onaangenaam ruiken en het
wasgoed vervuilen. Deze drab is ook vaak te zien tussen het rubberen
manchet bij de deur.
Ook kan overmatige schuimvorming optreden waardoor de wasmachine
ontregelt raakt. Gevolg is dat de machine niet meer centrifugeert en
spoelt.
Vetluis is te voorkomen door niet alleen op 30 en 40 graden te wassen
maar ook zeker eens per maand een was op 90 graden te doen met
bijvoorbeeld handdoeken, theedoeken of beddengoed.
Gebruik ook zeker niet teveel zeep. Één eetlepel (vloeibaar) wasmiddel
is meer dan voldoende voor een volle lading wasgoed. Als je was stinkt
zal meer zeep toevoegen het probleem niet oplossen maar alleen maar
verergeren.
Als je wasmachine eenmaal is aangetast door vetluis adviseren wij om
een lege kookwas te draaien op 90 graden met bijvoorbeeld wat oude
lappen en een schep soda of een paar vaatwastabletten. Bij ernstig
vervuilde machines kan het nodig zijn om dit twee of drie keer te
herhalen. Je machine zal hierna weer schoon en fris zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een nieuwe wasmachine kan ook een half jaar oud zijn, wasmachines koop je niet ieder seizoen een nieuwe, dus kun je hem ook langer nieuw noemen, tenminste ik noem mijn wasmachine van een jaar oud, ook nog nieuw als hij iets mankeert.
Mogelijk heb je teveel was in de machine gedaan. Dan wordt soms niet alle wasmiddel goed uitgespoeld.