Waarom zijn wasmiddelen van de bekende merken zo duur?

Het onbekende merk wasmiddel dat bij de Action te koop is, is naar mijn idee net zo goed als de bekende merken, maar is wel een derde van de prijs.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (4)

Over het algemeen gesproken, zit er toch een kwaliteitsverschil tussen het A-merk en een huismerk, ook als het huismerk in dezelfde fabriek wordt gemaakt als het A-merk. Dat is heel gebruikelijk. Wikipedia geeft als voorbeeld Brouwmeester Bier van Aldi, dat geproduceerd wordt door het A-merk Bavaria.

Grote reden van het prijsverschil zijn de kosten van reclame en promotie voor het A-merk. De kosten daarvan zijn natuurlijk ook in de verkoopprijs doorberekend.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou bij de consumentenbond komen toch altijd de wasmiddelen zonder A merk als beste uit de test. Je kunt een wasmiddel niet vergelijken met bier!
Bedrijven mikken met verschillende merken op verschillende doelgroepen.
* Er zijn mensen die niet geassocieerd willen worden met een goedkoop merk.
* Er zijn mensen die geloven dat een A-merk meestal beter is.
* Er zijn mensen die gewoon niet meer kunnen betalen.
* Persoonlijk argument 4, 5, 6,...... enz.

Heel vaak zijn goedkope merken van dezelfde of vergelijkbare kwaliteit. Soms zijn ze zelfs beter, soms ook minder. Lees of kijk maar consumententesten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bekende merken promoten hun artikel en dat kost nou eenmaal geld.
Dat is meerwaarde toevoegen en daar draait de hele economie op.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is volgens mij het juiste antwoord. De merken zijn bekend omdat ze veel reclame maken. En dat betaal je als je dat merkt koopt. Als je dat weet, weet je ook dat een niet bekend merk, kwalitatief net zo goed kan zijn. Het is goedkoper omdat er geen of weinig reclamebudget wordt uitgegeven.
Het is een beetje anders dan hoe de anderen het uitleggen. De bedrijven hebben een andere strategie, namelijk heel veel reclame maken. Hierdoor kunnen ze een hogere prijs vragen, omdat consumenten aannemen dankzij de reclames dat het een goed en betrouwbaar merk is. Wij betalen dus niet meer omdat zij reclame willen maken, maar doordat zij reclame maken.