Hoe kan ik schimmel in de douche voorkomen?

Er is geen ventilatieschacht of iets dergelijks, enkel een raam dat open kan, maar niet wagenwijd open kan vanwege katten.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

In erg veel woningen komt dit probleem voor, het heeft vooral te maken met de manier van bouwen!
Vooral met de isolatie van de muren.
Natuurlijk wordt een badkamer vochtig tijdens gebruik er van.
Maar normaal gesproken is dan na een half uur tot een uur weer weg.
Bij een te koude buitenmuur, droogt het vocht niet op, maar condenseert op de koudste plekken van de muur/ plafond.
Dat zijn dus de plekken die niet meer opdrogen.
Vaak zijn dit de bovenste plekken van de buitenmuur, met een voorkeur voor de hoeken.
Hierdoor ontstaat er schimmel die zeer hardnekkig is en als maar zal terug komen.
Maak iets voor je raam, waardoor de katten er niet door kunnen.
Zet je raam een stukje open en de deur van de badkamer.
Houdt de badkamer warm!
In een koude badkamer, zal het vocht minder snel/ niet opdrogen.
Ook bestaan er ventilators voor in het raam ( vast raam), of maak een ventilator in de buitenmuur.
Echter alles is maar een lapmiddel, het probleem zit in de te koude buitenmuur.

Toegevoegd na 2 minuten:
De badkamer warmer houden, is ook vaak een oplossing, kost extra gas, maar bij een open raam kost het dat ook.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Schimmel ontstaat door vocht, dus je zou een electrisch vochtvreter apparaat kunnen kopen. En er zijn ook bakjes die "vocht vreten" voor enkele euro's te koop, die vangt een heleboel vocht op.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het raam op een kier is voldoende om goed te luchten en te zorgen dat je douce niet onder de schimmle komt je moet dan wel het raam regelmatig open laten staan.
11 jaar geleden
j5m
11 jaar geleden
Er zijn raamhendels te koop die je op kierstand kunt zetten zodat jou katten er niet door kunnen en jij geen last hebt van schimmels.
De douche na het douchen droog maken en het raam open zetten,, eventueel een stukje van de deur aan de onderkant verwijderen, zodat het extra ventileert.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Schimmel in de doucheruimte kun je voorkomen door te luchten zoals @Ronron al antwoordde en tevens na het douchen even met een plantenspuiter gevuld met water en een scheut azijn de doucheruimte besproeien. Eigenlijk moet je daarna dan de wanden en de eventuele doucheschermen afspoelen met water , met een raamwisser het meeste vocht wissen en dan met een droge doek napoetsen. (Pfffffff)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je moet de douche goed droog maken na het douchen met een handdoek!!! Het raam op een kiertje zetten is goed, maar als je verder open kan doen is het altijd beter!