Hoe je wasgoed drogen zonder elektrische wasdroger?

Ik kan alleen maar elekrische wasdrogers vinden op internet. Ik zat te denken om een deegroller te gebruiken en dan het wasgoed op een plank uitrollen.

Toegevoegd na 13 uur:
Ok ik snap dat ik het gewoon aan een waslijn moet hangen maar het gaat er vooral om dat ik eerst zo veel mogelijk water uit het wasgoed krijg na dat het met de hand gewassen is. Ik probeer zo minimalistisch te leven en mag dus geen verwarming of onnodig elektrischiteit gebruiken.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

Ik begrijp dat je alles op de hand doet en niet in dewasmachine omdat je tegen (?) het gebruik van elektriciteit bent.
Dan allereerst inderdaad beginnen met goed uitwringen, al dan niet met behulp van een badlaken. Als de zon schijnt gewoon buiten hangen of leggen (zoals vroeger op de bleek gebeurde) als het regent op (kleer)hangertjes in de douchecel laten hangen tot het meeste water er uit gelekt is. Zodra het ook maar even kan naar buiten met de spullen zodat het kan droogwaaien.
Als je ook geen verwarming gebruikt zal dat best lang duren bij jou thuis.
Heb je wel een kachel, houtgestookt ofzo? Want vroeger hingen ze de was ook voor de kachel zodat het snel zou drogen.
En, kijk eens op marktplaats, daar staan heel veel antieke wringers op en die kunnen jou best wel helpen denk ik, omdat ze allemaal met de hand aangedreven worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ik zou een waslijntje spannen als ik jou was. Als er alleen maar wasdrogers worden aangeboden die elektra gebruiken, dat is wel heel vervelend.
Gelukkig centrifugeren de meeste wasmachines prima (op elektra), dus de was komt er bijna droog uit. Even op het lijntje hangen met van die ouderwetse wasknijpers en de was is binnen een paar uur droog. Met een deegroller zou ik niet meer aan de slag gaan, dan zou ik kiezen voor een wringer.
Als dat alles niet lukt zou ik wachten op de wasdroger op windenergie.
Ik wens je veel succes.

Toegevoegd na 2 dagen:
Ah, zit het zo! Als je zo weinig mogelijk elektriciteit wilt gebruiken kun je het best een losse centrifuge aanschaffen. Als je helemaal geen elektriciteit wilt gebruiken moet je op zoek gaan naar een wringer. Zo deed mijn moeder het vroeger ook toen ze nog geen wasmachine of centrifuge had: ketel op het vuur en wassen maar. Daarna door de wringer, spoelen, wringer en klaar.
Google even op wringer, de afbeelding lukt niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt ook gaswasdrogers. Deze zouden zuiniger zijn dan de electrische.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zou kunnen overwegen om evt een losse centrifuge aan te schaffen.
Zo,n centrifuge maakt 2800 toeren,en dat haalt niet een wasmachine.
Maar als je ruimte hebt hang de was gewoon buiten,en bij slecht weer binnen op een paar waslijnen.
Als je zonder droger kunt ,moet je dat doen want het is een grote energie verbruiker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij een kringloopwinkel koop je zo'n centrifuge voor 15 tot 20 euro.
Waslijn, knijpers.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je zou het kledingstuk eerst goed uit kunnen wringen of knijpen, en dan heel strak in een badlaken draaien, dan krijg je het meeste vocht er wel uit.
daarna gewoon even ophangen, eventueel in de buurt van de verwarming.
Rieneke1
13 jaar geleden
Een erg goede en goedkope methode is een droogkast. Je hebt een beetje ruimte nodig op zolder, dat is het nadeel.
Je schut een hoek van de zolder goed af met plaatmateriaal , liefst met piano scharnieren met elkaar verbonden. Vervolgens span je tamelijk dicht op elkaar waslijntjes. Onderin de kast zet je een kleine ventilator die lucht inblaast of bovenin een kleine ventilator die lucht afzuigt. Jouw was is in no time droog, met nauwelijk energieverbruik. Gebruik je fantasie even voor de beste constructie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit vind ik een mooi idee! +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat werkt toch ook electrisch?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heb je iets tegen elctriek als verschijnsel of tegen het ongebreidelde energieverbruik. Als sprake is van het eerste, dat kan je beter van deze wereld verdwijnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Hari,Jet maakt een zeer terechte opmerking,waarop jij zeer onheus reageert. Lees de vraag nog eens goed over.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En daar ben ik onzettend(nou...ontzettend...) bedroefd om.
Wasdroger?
Als ik iets een overbodige luxe vind is het dat wel.
Ik heb altijd, ook toen de kinderen nog thuis waren,
een wasrekje gehad op zolder in het trappengat.
Had niemand last van.

Wat grotere kledingstukken hang ik op brede kledinghangers in de douche, bij het douchegordijn.

Jouw deegroller idee werkt niet. Dan kan je beter de kledingstukken per stuk goed uitwringen met je handen.
Of is de aanschaf van een losse centrifuge een goed idee, als je wasmachine dat niet goed doet. Of als je alles op de hand moet wassen.

Heb je een douche of badkamer of balkon of stukje overdekt terras of tuin, waar je een lijntje kan spannen? Dan maakt het namelijk niet zo veel uit of de boel nog nadrupt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
zou er een wasdrogerproducent op gv zitten? ;p
van mij een plus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+