Hoe heet douche ik?

Ik douche heter dan de meeste mensen. Ik heb echter geen thermometer. Hoe heet douche ik nu?

Als de douche zo'n draaiknop heeft met een klein rood knopje erop, draai ik de draaiknop tot de maximum temperatuur. Soms is dat goed genoeg, soms moet ik het rode knopje indrukken om het water nog net iets heter te maken.

Ik kan zonder problemen 20 minuten douchen (doe ik normaaln niet, hoor) zonder oververhit te raken. Na het douchen ben ik wel door en door warm, en moet ik soms echt even afkoelen.

Is deze beschrijving voldoende om een schatting te geven van de temperatuur van mijn douchewater?

Toegevoegd na 36 minuten:
Ik heb trouwens onlangs gemeten wat douchen op dit moment (energietarieven 2010) eigenlijk kost.

Bij mij is dat:
--  6,4 liter water per minuut
--  35 liter gas per minuut

In geld uitgedrukt (kosten per liter inclusief belasting, exclusief vastrecht) kost mij dat ongeveer 2,6 cent per minuut.

Voor het geld hoef ik het dus niet te laten. Maar als ik voor het gemak 1 liter gas gelijk mag stellen aan een liter CO2, loos ik al douchend 35 liter CO2 per minuut in de atmosfeer. Daar komt nog de CO2 bij die nodig is voor de winning en het transport van dat gas. Dat is wel een reden om niet te lang te douchen.

14 jaar geleden
15.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
20 minuten douchen is echt lang, zeg... Verspilling van water en slecht voor het milieu.
Cryofiel
14 jaar geleden
Klopt, normaal zit ik daar ruim onder. Normaal gesproken is tien minuten al lang. Ik wilde maar zeggen dat de temperatuur niet zodanig hoog is, dat ik het geen 20 minuten uit kan houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
20 minuten is lang ja... Maar wel lekker :-D
En er is zoveel slecht voor het Milieu mh75.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als iedereen zo dacht, zou de wereld er een stuk slechter uitzien. Alleen het eigen belang dienen maakt de wereld kapot...

Antwoorden (11)

Ik denk dat 50° ongeveer het maximum is... 38° het meest goedkoop en zo´n beetje de ondergrens en 40° tot 42° het meest comfortabel voor de meesten onder ons... Maar ik spreek hier vanuit mijn gevoel...

Sommige sauna´s hebben goede waterthermometers in douches, zodoende weet ik dat 50° het maximum is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee dat is het niet.

Een goede thermostaat kraan zou je water temperatuur op een bepaald nivo moeten houden. Een mengkraan houd alleen een bepaalde mening van je water bij [en douche water temp is dus afhankelijk van de temperatuur van het aangevoerde water!]. Welke jij hebt zitten.. Lastig te zeggen!

Een comfortabele douche temperatuur is tussen de 33 en 38 graden. Erboven wordt ervaren als erg warm, door de meeste mensen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik meen me te herinneren dat het rode knopje voorkomt dat je zomaar boven de 35 graden kan komen. Iets heter en zit je zo tegen je eigen lichaamstemperatuur aan. Je zult dan begrijpen dat er veel minder wartmeoverdarcht is van je lichaam naar de omgeving in zo'n situatie. Dan bestaat de kans dat je inderdaad oververhit kan raken. Dit kan zelfs gevaarlijk zijn als het te lang duurt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb ook een draaiknop met een rood knopje erop. Alleen staan er bij mij wel graden bij. Als ik de draaiknop tot de maximum temperatuur draai is dat 39 graden Celsius. Als ik het rode knopje indruk kan ik hem nog hoger zetten. Ietsjes verder is het ongeveer 42 graden. Dus ik denk dat jij douchet bij een temperatuur van ca 40/42 graden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tot het rode knopje is 38 graden. Als je het knopje indrukt en iets verder draait zit je rond de 40 graden.

Ik ben hetzelfde :-) douche ook op die temperatuur rond de 20minuten. Bij mij staan er wel graden op de kraan. Ik zit soms op de 43graden. Heerlijk!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bij ons gaat het rode knopje ongeveer tot 37 graden
jij zal wel ongeveer op 40 graden douchen.
als je het zeker wil weten moet je gewoon een keer een badtermometer meenemen om het na te kijken
14 jaar geleden
Ik douche op 42 graden en dat is heter dan de rest van de familie kan verdragen. Het zal dus wel zoiets zijn.

Ideale temperatuur voor een babybad is 37.8 graden. Dan heb je een beetje een vergelijking.
Ivana
14 jaar geleden
Ik heb zonet even op onze draaiknop gekeken maar je doucht op meer dan 50 graden ,bij ons staan de graden erop ,er staat ook een handje op dat is minder dan 40 graden.Op 40 graden vind ik het al te heet. je huid is dan vast erg rood. Zo zie je maar dat het voor iedereen verschillend is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iedereen hierboven noemt wel een temperatuur die aan het rode knopje vast zou hangen. Op zich klopt dat wel (37/38/39 graden), maar dat ligt eraan hoe die kraan is afgesteld. Ook als het al een wat oudere kraan is kan die temperatuur afwijken.
Zonder thermometer kan niemand hier een zinnig antwoord op geven. Ik ook niet, want ik draai de douche nooit voorbij het rode knopje en ben na lang douchen ook altijd aangenaam door en door warm. Zou dan in mijn nakie de sneeuw in kunnen lopen zonder al te veel problemen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt het over een knopje indrukken, dus dan heb je een thermostaat-kraan. Daar staat bijna altijd een indicatie op van de temperatuur, dus je kunt gewoon kijken. Wel is het handig om dan te weten dat die kranen wel afgesteld moeten worden, dus als de jouwe niet goed is afgesteld dan weet je nog niks.
Leuk detail: dat afstellen heb je gewoon een thermometer bij nodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je een braad thermometer meeneemt naar je douche.
Vang je douche water op en stop de thermometer erin.
Laat het water wel een tijdje in het bakje lopen zodat alles even warm is.
Zie daar je warmte is gemeten.!