Waar staat het oudste badhuis in nederland ?

Toegevoegd na 1 minuut:
nog bestaande als gebouw niet meer werkende asl zo

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

In de kelder van het Limburgs museum in Venlo. Een Joods badhuis, mikwe, daterend uit ongeveer 1280. Het is tevens het oudste Joodse monument in Nederland. In 2004 werd het aan de Maasboulevard opgegraven. Het bouwwerk is gemaakt van mergel en meet ruim 8 bij 9 meter. Het weegt maar liefst 200 ton.

De vondst van het dertiende-eeuwse mikwe in de binnenstad van Venlo heeft een nieuw licht geworpen op de geschiedenis van het gebied tussen Rijn en Maas. Een van de landsheren, de graaf van Gelre, wilde zijn rol in het spel om de macht verstevigen. Om de financiële positie van Venlo als handelsnederzetting te verbeteren, stond hij de vestiging van Joden uit Keulen toe. De nieuwkomers lieten een voor die dagen luxueus ritueel badhuis bouwen. Het mikwe is enkele decennia in gebruik gebleven. Rond het midden van de veertiende eeuw kreeg het een andere functie. Het werd onder meer gebruikt als beerput.
Amadea