wat is beter waspoeder of wasgel? moet ik waspoeder in de lade doe of kan het ook gewoon in de wasmachine ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.8K
Ritsuka
11 jaar geleden
Beter voor wat? Milieu? Kracht schoonmaken? Portemonnee? Machine?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Boring.... Deze vraag is al zovaak gesteld.

Het beste antwoord

Het beste is uiteindelijk een eigen keuze. Het hangt er vanaf welke punten voor jou belangrijk zijn.
Uiteindelijk moet vrijwel elk wasmiddel goed zijn werk kunnen doen, maar vaak houden we ons niet helemaal aan het wasvoorschrift waardoor er makkelijk vlekken in de kleding achterblijven of het wasmiddel niet goed oplost. Houd je, je wel aan het wasvoorschrift zoals op de verpakking staat, dan kan er weinig misgaan. Veel voorkomende fouten zijn:
Een overdosering of het gebruik van te weinig wasmiddel. Hoeveel je moet doseren is ook afhankelijk van de hardheid van het water in jouw omgeving. Je kunt hiernaar informeren en te weten komen of je juist meer of minder wasmiddel moet gebruiken.
Het verkeerde wasmiddel wordt gebruikt. Er is niet voor niets speciaal wasmiddel voor de bont was, de witte was en zelfs voor de zwarte was.
De wasmachine wordt niet vaak genoeg schoongemaakt, hierdoor blijven er resten achter die vlekken kunnen veroorzaken op je kleding.
Er wordt te koud of te warm gewassen. Veel wasmiddelen hebben een optimale temperatuur waarbij ze het meest efficiënt zijn.
Wil je wassen met koud water? Dan zijn hier speciale wasmiddelen voor te krijgen die bij een lage temperatuur nog steeds effectief zijn.
Voor een frisse was is meer nodig dan alleen een goed wasmiddel en de juiste dosering. Ook belangrijk is dat de trommel schoon is. Vieze achtergebleven resten kunnen de oorzaak zijn van een stinkende was. Hang de was te drogen op een plek waar het goed doorlucht, het liefs buiten aan de lijn.

Het voordeel van het laatje is, dat de poeder op het juiste moment wordt toegevoegd, dat is dus de beste manier van toedienen. Maar het hoeft natuurlijk niet, het mag op het wasgoed. Poeder in het laatje veroorzaakt vaak een klont, maak dat bij voorkeur zo snel mogelijk schoon.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een wasbol kun je ook gebruiken. Daar kun je poeder & vloeibaar indoen. Een klein scheutje wasverzachter erbij in & met je vinger doorroeren werkt ook verfrissend & goed. Overdosering is waar je op moet letten. Een broek, trui, t-shirt, polo, blouse, beddegoed zijn na een week niet zozeer "vuil", maar dienen wel opgefrist te worden met een lauw water wasbeurt. Bad handdoeken & keuken ( thee/hand/vaat) doeken kun je beter wel heter (6O graden) wassen. Lade of in de wasmachine maakt niet zoveel uit. Af en toe, (om de paar maand) een kookwas (lege machine, kort programma) houd de machine van binnen ook schoon.