Hoe maak ik mijn brillenglazen schoon?

Ik heb nu een flesje met "anionische tensiden" - volgens mij is dat niet-schuimende zeep. De opticien raadde aan om, als dat flesje op is, spiritus te gebruiken.

Probleem blijft: ik krijg de aanslag wel weg, maar er zijn onzichtbare strepen. Daar merk ik normaal gesproken niets van. Maar als ik 's nachts naar een straatlantaarn kijk, of naar de lichten van een tegemoetkomende auto, zie ik vertikale "stralen" uit die lichten komen die de rest van het beeld "vervuilen".

Als ik de glazen met vertikale bewegingen poets, worden die lichtstralen horizontaal.

Hoe maak ik mijn bril zodanig schoon, dat die "stralen" er niet meer zijn?

De glazen zijn van ontspiegeld glas met hoge brekingsindex.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Glas of kunststof?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ontspiegeld hogebrekingsindexglas. Ik heb dat aan de vraag toegevoegd. Dank voor je opmerking.

Het beste antwoord

Ik doe dat altijd onder de kraan, lauw-warm water en een druppeltje afwasmiddel, dat haalt echt alle vettigheid eraf. Goed afspoelen zodat alle zeepresten weg zijn. Verder de druppels van je glazen afblazen en de rest drogen met een schone (!) doek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Afwasmiddel mag niet van de opticien. Dat haalt de ontspiegelingslaag weg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb ook ontspiegelde glazen en ik doe het echt altijd zo. Nergens last van, glazen zijn nog prima en de bril is al 2 jaar oud en heeft inmiddels al heel wat wasbeurten gehad op die manier. Vreemd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Werkt perfect, jouw opticien haalt zijn glazen misschien in China of zo.

Andere antwoorden (10)

met een doekje
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Spiritus is het best... Die strepen ´s nachts komen van de lens zelf en naar mijn menig niet van vuil op het glas, maar door de ontspiegeling... Op de tv zie je vaak 6 hoekige flares op het beeld, het zijn flares... Dat komt door de constructie van het lenzenstelsel van de camera... maar stiripus is het beste...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, die strepen komen van het schoonmaken. Als ik bij het schoonmaken, of bij het drogen, in horizontale richting wrijf, verschijnen er vertikale strepen rond lichtbronnen. Als ik daarentegen in vertikale richting wrijf, verschijnen er horizontale strepen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Spiritus is een verschrikkelijk 'Grootmoeders Paardenmiddel' en laat gegarandeerd een blauwe waas achter. Bovendien verwijderd het op den duur ook alle bescherming van de brillenglazen, waardoor het glas te poreus word...
Ik gebruik altijd de starcleaner 1:20 verdunt in een sprayflacon. Nadeel is wel dat deze voor de consument praktisch niet te krijgen is...

Het beste kun je dit gewoon met een sopje van water en een drupeltje afwasmiddel doen. Er is niets dat zo ph neutraal is als afwasmiddel. Daarna goed afspoelen en drogen met een schone drogen microvezeldoek...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Starcleaner - van Starbless - toeval?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor... De Starcleaner is van STB Cleaning Products...
Afwasmiddel op m'n ontspiegelde kunststof glazen en afspoelen onder de hete kraan. Afdrogen met een vers T-shirt. No problemo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zweer bij de brilpoetsdoekjes van de Etos.
Streeploos schoon, dag en nacht, heb er altijd een paar bij me.
Ik neem aan dat je dit soort doekjes al eens geprobeerd hebt, maar ik zou ze toch eens bij bovengenoemde zaak kopen, baat het niet, schaadt het niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het snel moet met: LENSCLEAN DISPOSABLE DISPENSERS. En als het zorgvuldiger kan met: vloeibare hand zeep en water.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weet je zeker dat die 'onzichtbare stralen' geen krasjes zijn? Dan kan je poesen wat je wil maar zul je ze nooit weg kunnen krijgen. En ik zou eigenlijk rondjes draaien tijdens het poetsen, dan zullen de stralen denk ik niet horizontaal of vertikaal staan (dus worden het geen stralen maar kleine puntjes en heb je er geen last van)!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
water met een beetje glansspoelmiddel voor de vaatwasser. niet de allergoedkoopste, die van de lidl werkt niet goed op brillen en ramen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
met een beetje afwasmiddel. En dan afspoelen natuurlijk.
Minder werk bieden de kant en klare brillepoetsdoekjes bij het kruitvat oid. Maarja, dan heb je weer van die wegwerpdingen en veel afval anzo...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt het beste je brillenglazen schoonmaken met een microvezeldoekje of een sopje onder de kraan en drogen met een schone theedoek. Geen brilpoetsdoekjes van welk merk dan ook. Daar zitten namelijk houtvezels in en daar krijg je krassen van op je brillenglazen.Mijn opticien heeft me dit verteld.