Tips voor de vuile was; welke soorten was zouden bij elkaar in de wasmachine kunnen?

Ik doe sinds kort mijn eigen was; heel leuk maar ook best lastig. Nu is mijn probleem eigenlijk dat ik wel een idee heb welke wasprogramma's er zijn op de wasmachine, maar ik heb niet zoveel was en ik vind het zonde om voor 2 handdoeken of 2 sportsshirts + sportbroeken de wasmachine te laten lopen... Ik hoop dus dat iemand van jullie mij tips kan geven welke soorten was ik bij elkaar kan doen zonder de kleding te beschadigen etc...

In ieder geval alvast hartelijk bedankt!

Wat ik van huis uit meegekregen heb:

Shirts en broeken moeten meestal op 30 graden handwas.

Ondergoed, vieze shirts, katoenen truien moeten in de 40 graden bonte was (op stand katoen).

Sportkleding (polyester) in de 40 graden kreukherstellende of synthetische stand.

Handdoeken op 60 graden katoen stand.

Nu begrijp ik dat bonte en witte was gescheiden moet worden, maar kan mijn sportkleding bij de katoenen 40 graden stand? Of moet die toch apart op de stand synthetisch?
En kunnen shirts en broeken ook in de 40 graden bonte was? Of is 30 graden handwas echt beter?

En kan een handdoek (alleen gebruikt voor afdrogen) ook bij kleren in?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
15.3K

Het beste antwoord

Als je de was gaat sorteren, let dan eerst op de wasinstructies op het etiketje in de hals of zijnaad aan de binnenkant van de kleding.
Mag het product wel in de was of moet het naar de stomerij? Kijk hier voor uitleg;
http://was-tips.nl/uitleg-wassymbolen/

Nieuwe gekleurde kleding moet je eerst even nachecken of de kleur afgeeft, door ze eerst apart met de hand te wassen. Blijft het sop zonder kleur dan kan je het gewoon bij lichte was doen. Vaak geeft katoen het meeste af zoals donkerblauwe of rode t-shirts en washandjes/handdoeken. Is het sop gekleurd in de kleur van het wasstuk, was het dan alleen bij donker wasgoed.
Meestal kan dat gewoon op 40 graden C. Behalve als op het etiketje 30 graden staat aangegeven.

Sorteer het wasgoed op drie stapels;
zwart/donkerblauw....wit......gekleurd.

Handwas en stomerij uiteraard niet erbij.

Ik was altijd het meeste op 40 graden. Ook de handdoeken gaan hierbij, omdat die nooit echt vuil worden. Je droogt je er tenslotte mee af als je schoon bent.
Echt witgoed zoals lakens, theedoeken, vaatdoekjes enz. die vuil zijn geworden, was ik op 60 graden.
De sportkleding van mijn zoon was ik gewoon mee bij de gewone 40 graden was en ik draai nooit op een kreukherstellend programma of zo. Ik doe het meestal in de droger en daar komt het ook nooit zo gekreukt uit.

Echte kookwas is er nog nauwelijks, of je moet slager, bakker ofzo zijn. De witte schorten/werkkleding moet nl. wel op het kookwasprogramma.
Is was erg vuil, kan je ook nog een voorwas laten draaien.

Voor je de was in de machine doet, controleer op spullen of tissues in zakken, draai shirts, broeken en truien binnenstebuiten en rol opgerolde mouwen naar beneden.
Daarnaast is het handig om ritsen en knopen dicht te doen. ook losse touwtjes kunnen het best dichtgeknoopt worden. Zorg dat de trommel niet te vol is maar ook niet te leeg, want hij geeft meestal water naar gewicht en bij weinig was komt er soms te weinig water en wordt het toch niet goed schoon én je hebt meer kans op wolluis vanwege het wasmiddel dat niet goed wegspoelt en achterblijft in de machine zelf.
amc
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

witte was apart wassen,verder spul waar kleur in zit kun je op 40 graden wassen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik gooi gewoon altijd alles bij elkaar... in de economische stand. (goedkoopst)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Shirts en broeken was ik ook in de machine op 40 graden, tenzij ze van "bijzondere"stof zijn gemaakt (iets anders dan "gewoon" katoen of katoen/polyester). En ook niet als ze een kleur hebben die afgeeft (vooral fel rood heeft die neiging).
Handdoeken kunnen ook op 40 graden.
Witte was kan in principe ook bij de rest; tenzij je het hageltjes-stralend-wit wilt hebben.

Kortom; vrijwel alles kan bij elkaar in de machine op 40 graden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Af en toe op 90 graden draaien,
bijvoorbeeld de doekjes en dweil na een grote schoonmaak. Dan blijft je wasmachine schoon.
(zeep en andere aanslag kan flink gaan stinken)