Weet iemand hoe het komt dat er soms na het wassen wat rubberachtige drek op de kleding zit ? Ook in de rubberen ring zit dat spul dan volop ...

Ik word zo langzamerhand moedeloos van dat vieze spul !

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Waarschijnlijk is dat iets wat genoemd wordt: "vetluis".
Dit houdt zich vooral op in de manchetrand. Dit kan stank veroorzaken en kleding kan door deze vetluis beschadigd worden. Als je een wasmachine met vetluis hebt, is het niet eenvoudig om daar van af te komen.

Het ontstaat door resten wasmiddel, die niet oplossen.
Te lage temperaturen.
Te veel wasmiddel.

Veel mensen wassen tegenwoordig op lage temperaturen, waardoor dus vetluis kan ontstaan. Op zich is dat “milieuvriendelijk wassen” (oftewel wassen op een lage temperatuur) niet verkeerd, als de wasmachine maar regelmatig wordt schoongemaakt.

Er is speciaal spul in de handel om je wasmachine goed schoon te maken.
Maar dat kan ook met soda: machine op 95 graden.
Of met azijn.

Maar wat ook kan:
Eens per twee weken een intensieve kookwas (circa 90 / 95 graden) te wassen. Doe deze kookwas met een aantal oude handdoeken.
Deze veelgebruikte methode om de wasmachine te reinigen, voorkomt dat er rommel ( resten ) in de wasmachine achter blijft.

Oh ja: ook het wasmiddelenbakje uit nemen en goed met heet water schoon maken!

Toegevoegd na 2 minuten:
http://www.wasmachine-schoonmaken.com/

Tips van oma:
* 1 x per 15 wasbeurten op 95 graden zonder was maar met een handvol soda of een vaatwasblokje.

* Controleer de rubberen ring rond de deur en vulopening op beschadigingen en voorwerpen die zijn blijven hangen.

* Controleer de afvoerfilter op achtergebleven voorwerpen en reinig de pluizenfilter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
HeerVoldemort
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Ik had dit ook,maar sinds ik één keer in de maand de machine laat draaien op 90 met een flinke scheut schoonmaakazijn erin,heb ik er geen last meer van.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik gebruik sindsdien het wasmiddelbakje helemaal niet meer. Alleen vloeibaar wasmiddel in een bolletje. Sindsdien ook nooit meer van die rare vlekken op m'n kleding gehad die je met vetluis wel eens krijgt

Andere antwoorden (1)

Sommige poeder wasmiddelen geven die drek na die lossen niet op. Het is verstandig om je zeepbakje goed schoon te maken en ook de ring met een doek droog vegen. Doe dit met een oude handdoek die je naast je wasmachine neer legt of hangt. Reinig je machine door azijn en soda toe te voegen bij de witte was dat reinigt en zorgt dat er geen kalkaanslag blijft in de machine. De azijn voeg je toe in het bakje van de wasverzachter en de azijn voeg je toe in het zeep bakje. Gebruik ook zo nodig vloeibaar wasmiddel en niet te vee. Overdosering is niet bevorderlijk voor machine en was goed. Ook in de portemonnee schilt het. Veel succes nu moet het goed komen