Hoe kun je inktstrepen verwijderen van een leren stoel?

Mijn zoontje heeft de hele zitting van een lichte leren stoel ondergetekend. Bij de drogist en bouwmarkt was er geen speciaal middel voor. Hoe kan het verwijderd?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
14.5K

Antwoorden (4)

Er zijn aardig wat mogelijkheden, o.a. Quick 'n Brite, alcohol 70% of tandpasta:

http://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/vraag/vadetail/ballpointstreep-uit-leren-bank-verwijderen/

http://www.omaweetraad.com/tipview.php?rubriek=vlekken&label=Balpen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zeg: opnieuw laten bekleden en de factuur van z'n zakgeld inhouden ;)

Maar serieus: ik heb even gegoogled en de volgende link geeft zo te zien nuttige tips:
http://www.omaweetraad.com/tipview.php?rubriek=vlekken&label=Balpen

Eau-de-cologne, deo, (verdunde) brandspiritus, iets alcoholgebaseerds, schijnt goed te werken in zo'n situatie. Tandpasta is ook een interessante tip. Nou ja, te veel om op te noemen, lees de link maar.

Ik weet dat ik vroeger vaak met balpen op mijn huid schreef en dan waste ik dat er altijd makkelijk af met een beetje deo. Maar mijn huis is geen leer natuurlijk.

Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Balpenvlekken laten zich relatief eenvoudig verwijderen. Neem een stuk afplakband (schilderstape) en plak dit op de vlek. Trek de tape er voorzichtig af. Wanneer er (blauwe) kleur op de tape zichtbaar is, dan met een nieuw stuk tape herhalen, net zolang totdat er geen kleur meer meegenomen wordt. U verwijdert zo overtollig inkt zonder dat de schade groter wordt. Daarna neemt u een wattenstaafje met daarop balpenvlek verwijderaar. Reinig daarmee zoveel mogelijk de balpenvlek weg. Oudere vlekken zullen niet zo eenvoudig weggaan als nieuwere. Wanneer er na deze reiniging nog restvlekken overblijven, kunt u deze met Leder Fresh bijtinten. Het leer met Leder Protector ter verzorging en bescherming na behandelen.

Toegevoegd na 51 seconden:
http://www.colourlock.nl/old/fragenundantworten/mobelleder/mobel_kugelschreiber/mobel_kugelschreiber.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik krijg balpen en viltstiften vlekken in kleding altijd schoon met melk. Gewone halfvolle of volle melk.
Misschien dat dat op leer ook werkt. Ik denk wel dat je de stoel daarna even helemaal zult moeten schoonmaken, maar als de pen eruit is, is dat vast niet zo erg meer!