hoe combineer ik dagelijkse klussen met grote schoonmaakklussen en strijkwerk.

schema

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (4)

Er zijn vast dagelijkse klussen waarvan je er best eentje een dag kan overslaan. Als je nu elke dag een ervan overslaat en dit besteedt aan de extra klus, kom je er toch nog niet al te moe van af.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hou een soort schema aan door bijvoorbeeld op bepaalde dagen dingen te doen die wekelijks noodzakelijk zijn en doe daarbij een grotere schoonmaakklus.
Voor het strijken kun je ook een vaste dag houden en daarna wat andere schoonmaakklussen doen.

Ik weet niet of je dieren hebt,maar als dit niet zo is,dan hoef je echt niet elke dag te stoffen en stofzuigen,hiervoor in de plaats kun je weer een andere grote klus doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ken geen enkele klus die ELKE dag moet in het huishouden maar misschien als je huisdieren hebt moet je elke dag zuigen? Ok ik ga even uit van een enkele dagelijkse klus, van meerdere klussen die 2/3x per week moeten, van klussen die eens per week moeten en van klussen die eens per 2 wk moeten en van klussen die eens per maand of minder moeten.

1 Maak een lijstje van alle klussen die in bovenstaande categorieën vallen. Dus bijv: stofzuigen elke dag. WC schoonmaken 2/3x per week. Strijken: eens per week. Bed verschonen: eens per week. Ramen lappen: eens per 2 mnd.

2 Maak twee lijsten: één voor alle dingen die eens per 2 wk moeten of vaker en één voor alle dingen die minder vaak moeten dan eens per 2 wk.

3 Maak van de lijst werkzaamheden die 1x per 2 wk moeten of vaker een schema. Probeer deze zaken dus in een schema van 14 dagen te passen en gebruik zoveel mogelijk voor dit schema de dagen waar je minder tijd hebt.

4 Maak een schema voor de lijst werkzaamheden die minder vaak moeten dan 1x per 2 wk en doe die om de beurt op dagen dat je meer tijd hebt. Zet werkzaamheden die vaker moeten dan andere werkzaamheden vaker op de lijst en zo wissel je af.

Voorbeeld lijst van punt 3:
ma: stofzuigen en wc
di: stofzuigen en vloer dweilen
woe: wc en aanrecht schoonmaken
do: hele huis stoffen en stofzuigen
vr: badkamer doen
za: wc schoonmaken en stofzuigen
zo: werkzaamheden van andere lijst
ma: stofzuigen en wc
di: stofzuigen en bed verschonen
etc

Voorbeeld lijst van punt 4:
Ramen lappen
Slaapkamers grote beurt
Binnenkant keukenkastjes
etc etc etc
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor mij heel erg simpel, 1 x per week een grote klus op Donderdagmiddag Dat houd hier voor mijn gezin/huishouding in:

S morgens de dagelijkse klussen (die voor iedereen verschillend zijn natuurlijk) en de middag is lekker voor mezelf en/of de kids!

Donderdagmiddag 1 grote klus (bv ramen) maar ook strijkwerk zie ik als een grote klus.....