Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Indien je je (microgolf)oven reinigt met een ontvetter, komen er dan geen schadelijke dampen vrij als je de oven nadien gebruikt ?

Ik reinig met ontvetter en keukenpapier en spoel na met schoon water, maar ben er soms toch niet gerust in

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

de golven uit een magnetron zijn microgolven, ze brengen de watermoleculen in trilling, hierdoor onstaat wrijvingswarmte, hetzelfde principe als dat je je handen over elkaar wrijft en dat er dan hitte ontstaat.

het zou in theorie geen kwaad kunnen, het water kan gaan verdampen (maar dat heb je ook als je eten klaarmaakt), en de oven ontvetter is er zeker op gemaakt niet gevaarlijk te zijn.

misschien nog een tip zodat hij langer schoon blijft: zelf gebruik ik altijd een kap die ik over mijn bord zet, hierdoor kan er geen eten tegen de randen komen, ook als kookvertraging optreed. zoiets als dit:
http://www.onderdelenwebshop.be/media/catalog/product/cache/1/image/265x265/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/b/e/beschermkap.jpg

maar dan van plastic, vergeet niet dat als je er een van plastic is dat hij alleen in normale magnetronnen mag, niet comby magnetron of (comby)ovens met een hitte spiraal, dan kan de kap smelten. er zitten namelijk geen watermoleculen in de kap waardoor de kap alleen maar geleidingswarmte krijgt en dat is niet genoeg om hem te laten smelten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding