Hoe worden de huishoudelijke taken verdeeld als je met zijn drieen bent (2 volwassenen + 1 kind van 4+), en 1 werkt fulltime wisseldiensten ?

Het is een baan van 40 uur. De partner is de hele dag thuis, doet af en toe de was en en kookt soms (meestal halen we eten), en is verantwoordelijk voor het kind. Het huis van 3 verdiepingen word niet schoongemaakt, alles stapelt zich op, en uiteindelijk wordt het maar uit frustratie gedaan door de werkende partner (met heel veel tegenzin en zweet). De niet-werkende partner beweert dat zij de hele dag druk in de weer is geweest, terwijl daar geen sporen van terug te vinden zijn. Is dit normaal ?

Toegevoegd na 5 minuten:
Het gezin had een huis gekocht toen beide mensen werkten, en de hypotheek is berekend op 2 fulltime salarissen. Nu is 1 inkomen weggevallen en vind zij dat de werkende er nog maar een baan bij moet nemen. Zij wil liever niet meer werken.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als hier niet snel verandering in komt,zie ik dit partnerschap gedoemd tot mislukken. Normaal is het niet zoals het nu gaat,maar zolang hier niets aan gedaan wordt,zal er ook niets veranderen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Even een opmerking over de opmerking: de hele dag druk bezig zijn maar niks van te zien.....
Volwassen mensen die ADHD hebben kennen dit maar al te goed.....het de hele dag overal bezig zijn maar niks afmaken en ook dat jij zegt dat alles zich opstapelt en de rommel en chaos.....zijn wel bekende punten voor mensen met ADHD, het kan....
Maar tuurlijk is het "luiedonderikzitlieveropmijnluiereetdanetenkokenenschoonmakenvirus" ook een hele goeie mogelijke oorzaak.
Daar hebben ze ook een middeltje voor: eentraponderjeluiereetenneemjeverantwoordelijkheid Pilletjes

Het beste antwoord

Nou ronduit belachelijk dat de werkende, maar nog een baan moet zoeken. Zeker als het kind al 4 is en dus naar school gaat. Maar zelfs wanneer het kind niet naar school gaat kan de niet werkende partner best wat meer in en om het huis doen.

Mijn partner werkt ook en ik doe op normale dagen als ik of de kinderen niet ziek zijn etc. Afwas, stofzuigen, kleding wassen, bedden opmaken en ik kook elke avond. De partner doet meestal 1 taak op de dagen dat hij werkt, maar houdt ook de vuilnis netjes bij en de kattenbak. Dat zijn zijn taken (en die van mijn zoon van 14).

Verder op zijn vrije dagen doet hij vaak de afwas, stofzuigen, dweilen en soms ook afstoffen. Ik doe op die dagen juist de bedden verschonen, badkamer en wc en de was (met een baby en een puber heb je altijd was) en ik probeer dan vaak ook even goed af te stoffen in huis.

Dit vindt ik een hele normale rollenverdeling gezien ik niet werk en de zorg heb voor mijn baby van 7 maanden en mijn zoon van 14. Op dit moment ben ik zwanger van onze 3e en heb ik hele erge last van zwangerschapsmisselijkheid en rugpijn dus ik doe nu heel wat minder in huis, maar koken probeer ik toch elke dag te doen zodat mijn gezin gezond en lekker eet end at is voor mij ook belangrijk en de baby.

Straks als de baby is geboren ga ik waarschijnlijk zelf weer aan de slag in wisseldiensten en dan zal mijn partner een hele hoop van mij overnemen. hij zal dan 2 of 3 dagen gaan werken en ik 5 in wisseltijddiensten. Koken zal ik nog wel moeten doen, dat kan ik ook goed dus ik vind dat ook leuk. maar op de dgen dat ik afwezig ben zullen zij zelf wat in elkaar moeten flansen. Daarom leer ik mijn zoon van 14 nu ook hoe hij bepaalde gerechten kan maken zodat hij straks ook zijn steentje bij kan dragen.

Mits jullie kind gewoon gezond is en geen extra aandacht vergt vind ik dat de niet werkende partner bij jullie in huis erg weinig doet. Maar ik kan het mis hebben en misschien dat andere mensen hier een andere mening over hebben. Dan hoor ik dat ook graag :P
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Het lijkt mij logisch dat degene die het meest thuis is, of zelfs de hele dag thuis, het meeste doet aan het huishouden. Maar dat kunnen alle mensen hier wel vinden, maar daar schiet u niets mee op. U moet tot overeenstemming komen met partner. Als hetniet lukt en er blijven problemen over, misschien een werkster nemen als het financieel haalbaar is
anneliez
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een werkster is niet haalbaar, zie toevoeging.
Mijn vraag is meer of her redelijk is.
Toch snelle antwoord.
anneliez
11 jaar geleden
nee, niet redelijk
Ik vind, maar dat is mijn mening, dit niet normaal, een kind hoort in een schone omgeving te zijn en verantwoorde voeding te krijgen, de niet werkende partner is verantwoordelijk voor de huishouding en de zorg voor het kind, op de vrije dagen van de werkende partner biedt deze hulp, natuurlijk is het wel belangrijk dat de werkende partner dagelijks tijd en aandacht besteedt aan het kind, samen eten is hierbij heel belangrijk, een gezonde maaltijd bereidt je zelf, zodat je weet wat je eet.

Toegevoegd na 11 minuten:
Na je toevoeging gelezen te hebben: jullie zijn de verantwoording van een hypotheek samen aan gegaan, dus moeten jullie samen die verantwoording nemen, als zij echter niet wil werken, zal een baan vinden erg moeilijk worden, werkgevers zoeken gemotiveerd personeel, dat is zij dus duidelijk niet, maak samen een goede lijst van inkomsten en vaste lasten en baseer hierop je bestedingsgedrag. Misschien dat dat haar doet inzien, dat zij wel aan de slag moet en dat zij hierdoor gemotiveerder wordt, aangezien dat ook in haar eigen belang is.
Als je echt wilt werken, is de kans om werk te vinden veel groter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank voor je antwoord. Nee. Ik vind dit niet redelijk, en ik ben blij dat er ook anderen zo over denken. De werkende partner is zelfs bereid om na het werk voor de boodschappen te zorgen, maar een boodschappenlijstje maken lijkt voor de nietwerkende partner al bijna een onmogelijke opgave.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ga eens goed praten met je partner, maak haar duidelijk dat je dit niet langer pikt, een relatie hoort in balans te zijn en dat is bij jullie duidelijk niet het geval.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is zelfs aangeboden door de werkende partner om evt. 20 uur extra te werken bij huidige werkgever, maar eist ook dat ie thuis komt in een rustige schone en frisse woning, en dat zijn eten op tijd op tafel staat.
Dan hoeft zij helemaal niet meer te werken.
Dit is toch niet teveel gevraagd ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, je vraagt niet teveel, ze heeft duidelijk geen respect voor jou, denk goed na, of je deze relatie wel wil voortzetten, menig man/vrouw zou er al een punt achter gezet hebben, het is hoogtijd dat je aan jezelf gaat denken en haar op haar nummer zet, maar nogmaals, ik geef alleen mijn mening...
Ik denk dat u zelf heel goed weet dat hier niet bepaald een eerlijke verdeling is gemaakt. Als de hypotheek berekend is op twee fulltime salarissen en één daarvan valt weg, dan moet er bezuinigd worden of verhuisd. Meestal eten halen is dan beslist niet een zuinige en gezonde manier van doen!
Uw kind gaat al naar school, dus kan er wel degelijk verwacht worden dat uw vrouw het huishouden doet. Of ze zoekt weer een baan om het inkomen aan te vullen. Lijkt me allemaal erg logisch, maar dat weet u zelf ook wel. In plaats van hier een vraag te stellen kunt u het beste gesprekken met uw vrouw voeren en de ernst van de situatie aan haar voorleggen. Eventueel is hulp in de vorm van (relatie)therapie misschien niet zo'n slecht idee. Ik wens u veel succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je reactie.
Er zijn al diverse gesprekken geweest met nietwerkende partner. Geen resultaat.
Quote :In plaats van hier een vraag te stellen kunt u het beste gesprekken met uw vrouw voeren en de ernst van de situatie aan haar voorleggen.
Dus u bent van mening dat ik de mening van anderen die in soortgelijke situatie zitten of gezeten hebben,geen vragen mag stellen? Wel eens aan gedacht dat deze vraag misschien meerdere gezinnen kunnen helpen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tuurlijk mag u hier vragen stellen! Ik bedoel alleen maar dat uw situatie hopelijk niet lang meer zal duren. Vandaar dat ik u ook veel succes wens.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank u.
Heel simpel gezegd : de gene die de hele dag thuis is en geen werk heeft , zorgt ervoor dat het huis schoon en opgeruimd is en dat er eten op tafel staat . Ik krijg met uw verhaal het idee dat die persoon lui is en zeker met een kind in huis wel een peper in de billen geduwd kan krijgen. Het is absoluut niet eerlijk dat de persoon die 40 uur pw werkt die taken moet gaan doen. Een huis met drie verdiepingen krijg hè niet in 1 dag schoon zeker niet met een kindje in huis die ook aandacht vraagt , of die gaat naar school? Maar het is belangrijk dat u kan zien dat er wel wat gedaan is in huis en dat er eten op tafel staat , zelfgemaakt !! Succes
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat dit voor veel stellen heel herkenbaar is. Als beide partijen werken, dan worden de taken zo goed en zo kwaad als het gaat nog zoveel mogelijk verdeeld. Op het moment dat één van de partners niet meer gaat werken, dan vind ik het persoonlijk niet meer dan logisch dan dat de niet-werkende de huishoudelijke taken (voor zover fysiek mogelijk) overneemt.

Vroeger was het allemaal makkelijk. De man was de hoofdkostwinner, de vrouw koos en zorgde voor het gezin en het huishouden. De man had regelmaat van werken, de vrouw ook. Maandag wasdag, dinsdag strijkdag, woensdag gehaktdag, etc...

Ik heb het geluk om een vrouw te hebben getroffen die hierin haar eigenlijk verantwoordelijkheid neemt. Ik werk, zorg voor inkomen, dak boven het hoofd en de klussen in en om huis. Zij doet het huishouden, de was en is de stille kracht achter mijn zakelijke succes.
Emancipatie is een belangrijk goed. Daarom zetten we gezamenlijk nieuwe dingen op, en als dat inhoudt dat ze minder tijd overhoudt voor het huishouden, dan zal ik logischerwijs moeten inspringen.

Het leven van een 'huisvrouw' of 'moeder' kent veel verantwoordelijkheden en taken. Mannen gaan daar makkelijker mee om dan vrouwen. Ik stofzuig met ronde hoeken en 3x per week. Mijn vrouwe heeft vierkante hoeken en het liefst 7x per week. Toch blijf ik van mening dat ik als werkende man soms graag zou willen ruilen. Als ik naar de moeders in mijn naaste omgeving kijk, dan is het leven ontzettend eenvoudig.

's Ochtends bijtijds het bed uit, brood smeren, de kinderen klaar maken voor school en dan tussen kwart voor negen en tien lekker aanlummelen. Koffie drinken, koekje erbij, tv kijken en om twaalf uur opnieuw de kinderen helpen met school en eten.
Daarna opruimen, wasje doen, stofzuigen of strijken, eventueel boodschapje doen en koken. Misschien is mijn beeld iets gechargeerd, maar als mijn vrouw ziek is dan komt dit allemaal op mijn schouders.

Met een baan is het amper aan te controleren, maar als ik een vrije dag heb, dan is het 't leukste om te doen. En absoluut niet vermoeiend.