Hoe zorg ik ervoor dat mijn ouders iets gaan doen in huis?

Ik woon nu op mezelf, en ik werk voor wat geld 1x in de week bij mijn vader en stiefmoeder in huis om schoon te maken. Alleen het probleem is, zelf doen ze werkelijk niks in huis. en ze hebben rond de 20 katten (alsjeblieft hou de opmerking 'WAT! ZOVEEL KATTEN?' voor je want ik weet dat het veel is). dan kun je je dus wel voorstellen dat het goor wordt. Mijn stiefmoeder speelt werkelijk de hele dag van 's morgens tot 's avonds laat facebookspelletjes en mijn vader werkt veel en blijft daarna op de bank. Zelfs in de vakantie doet hij niks. Hoe zorg ik ervoor dat ze die luiheid eens van zich af zetten? als ik er met mijn vader over praat begint hij onnozel te lachen en zegt hij; jaaa, weet ik wel, of hij zegt alleen: uhu. uhu. uhu.
Ik wordt er gek van, gelukkig heb ik er zelf geen last meer van maar ik vind gewoon dat volwassen mensen hun eigen huis schoon moeten kunnen houden zolang ze niks mankeren!
tips please?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kan je niet beter ergens anders een poetsbaantje zoeken? Lekker makkelijk zo... Als je bij een vreemde gaat poetsen, zorgt die er meestal voor dat het huis min of meer opgeruimd is voordat de poetshulp komt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
WAT? Zoveel katten? Willen ze daar niet een aantal van weg doen? En dan niet voor een schoon huis, maar het is voor. De katten zelf verschrikkelijk, die kiezen niet voor zoveel katten in een vies huis.....sorry hoor, maar ik maak mij meer zorgen over de dieren dan om die gezonde mensen die er voor KIEZEN zo vies te willen leven!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Opgeven bij het programma: hoe schoon is jou huis.......wie weet zet ze dat aan het denken/werk
Rieneke1
11 jaar geleden
@gabbiej, hoe staat het met de verzorging van de katten?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vraag me af of de buren geen last hebben van de stank.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij gaat het hem niet om: ik moet alle troep opruimen. Maar meer om dat zijn stiefouders niks doen. Niet ten nadelen van hem, maar van de ouders (en eventueel katten) zelf.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry, ouders*
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ Ytje; ik ben een vrouw :) en ja ik vind het erger dat mn vader en stiefmoeder niks uitvoeren dan dat ik het moet doen, want ik kom daar niet voor niks.
@ rieneke; de katten worden goed verzorgd, ze krijgen beter eten dan mijn vader, haha. het is niet zo dat er overal uitwerpselen liggen, maar wel gewoon veel vlekken op de vloer, veel haar, overal kattenbakkorrels die aan de poten blijven plakken, brokjes hier en daar etc. De buren hebben er geen last van, behalve als ze binnen komen. die bijna nooit binnenkomen

Het beste antwoord

Ik krijg - ook uit jouw reacties - eigenlijk de indruk dat hier meer aan de hand is dan slonzige ouders die toevallig 20 katten hebben. Je schrijft dat het extreem vies en onhygiënisch is, dat het erg goor is vanwege de katten en het niet schoonhouden van wat zij voor vuil veroorzaken, en dat je ouders (vader en stiefmoeder) niet lijken te zien wat er aan de hand is en hoe erg het is.

Ik weet niet wát hiervoor de reden is, maar blijkbaar zijn zij niet in staat om enige orde aan te brengen in hun eigen huidhouden. Ze zijn om de één of andere reden niet bij machte om dit probleem zelf op te lossen.

Ik denk dan ook dat hier meer hulp nodig is dan de hulp die jij als dochter kunt bieden. Ik zou zeggen dat er een team moet komen om schoon te maken, dat er een stuk of 16 katten het huis uit moeten (OF het huis/tuin moet geschikt gemaakt worden voor zoveel katten, EN schoongehouden) en dat er iemand moet komen die jouw stiefmoeder kan activeren, en hen samen kan helpen om het huishouden te structureren, overzicht te krijgen over wat er moet gebeuren en hoe dat bijgehouden moet worden, en dat vervolgens uit te voeren. Dat is een hele kluif, en dat gaat jou - hoe hard je ook je best doet en hoe graag je ook zou willen - niet in je eentje lukken. In de eerste plaats heb je voor zoiets meer handen nodig dan twee, en in de tweede plaats sta je er te dicht bij, en zullen ze enige correctie, drang en stimulatie van jou niet accepteren of niet op waarde schatten.

Hoe vuil is het huis? Vuil genoeg om bij de GGD een melding te doen van een vervuild huishouden? Zie link als voorbeeld van wat een GGD kan doen, en zoek contactgegevens van de GGD in jouw regio. Mochten zij hier niets mee doen, dan kun je proberen om via de huisarts van je ouders, via maatschappelijk werk, via een melding bij de wijkagent (ook die kent de weg naar hulpverlening) of andere wegen (als ze huren bijv. de woningbouwvereniging) proberen om ervoor te zorgen dat er hulp komt om dit probleem op te lossen. Let er wel op dat je ouders je dit mogelijk niet in dank af zullen nemen. Als er iemand anders is die deze situatie ook kent en jou kan helpen hierbij, dan kun je eventueel samen een melding doen zodat het niet allemaal bij jou vandaan komt en jij niet direct als de schuldige wordt gezien. Maar hopelijk kun je ook je zorg uiten naar je ouders en zullen ze begrijpen dat je hulp inschakelt omdat je je zorgen maakt en omdat je hen een betere leefomgeving gunt, en niet omdat je ze wilt sarren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eindelijk iemand die niet alleen maar klakkeloos zijn oordeel op het internet gooit.. Jij snapt het. Maar mijn ouders zullen het me wss inderdaad niet in dank afnemen als ik ze opgeef bij een of andere instantie. Ik kan het misschien eens op tafel gooien bij de beste vrienden van mijn ouders. Want het is niet zo dat je ziek wordt van de situatie, maar erg gezond is het niet. overal haar enzo, de kasten zijn zwart van het vuil en dergelijke, elk normaal mens zou huiveren bij het zien ervan. Maar mijn ouders zien het niet of nauwelijks, omdat het erin geslopen is. Ik ben een paar jaar geleden met problemen met mijn stiefmoeder het huis uit gegaan om bij een vriendin te wonen, en sindsdien is het erger geworden. En ze bedenken smoesjes voor zichzelf om het niet te hoeven doen.. en ik denk ook wel dat ze niet weten waar ze moeten beginnen. Ze doen liever leuke dingen en luie spelletjes op internet dan dat ze iets doen. Vooral bij mijn stiefmoeder is het een probleem, ze is echt verslaafd aan facebook spelletjes.
het is ook zo dat ze zelf niet het impuls krijgen om iets te gaan doen. Want als ik tegen mn vader zeg dat hij bijvoorbeeld de keuken op kan ruimen, gaat hij dat wel doen. Nu heeft hij een week vakantie, en voordat ik kwam deze week zei ik dat hij ook iets moet doen nu hij vakantie heeft. en dat doet hij dan ook.
Mijn stiefmoeder is een apart verhaal omdat ze een hele erge aansteller en aandachttrekker is, laatst was ze door haar knie gegaan en dan moet de hele wereld dat weten en ze laat het dan expres lang duren om aandacht te krijgen.
Ik ga er eens over nadenken, bedankt voor je antwoord. Ik hou de ggd in mijn achterhoofd, misschien dat ze nog wel eens iets zouden kunnen betekenen. bedankt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt altijd de GGD eens bellen voor advies natuurlijk. In z'n algemeenheid denk ik dat zij ook veel liever zien dat een probleem aangepakt kan worden vóór er echt zo'n gespecialiseerd team op afgestuurd kan worden, dus ze zullen je zeker proberen te helpen. Als ze dat zelf niet kunnen, dan kunnen ze doorverwijzen naar de relevante hulpverleningsinstanties. En misschien is de situatie nú nog niet zo dat je er ziek van wordt, maar als er niets gebeurt dan gaat het er natuurlijk echt niet beter op worden. En zoals ik al schreef: blijkbaar is er iets waardoor jouw stiefmoeder en vader niet in staat zijn om op een goede manier hun huis te onderhouden. Het groeit ze boven het hoofd. Wat je hier verder schrijft duidt in mijn ogen ook op achterliggende problematiek, want het is niet voor niets dat jij op den duur zelfs niet meer thuis kon wonen. Weet je toevallig of er ooit een psychische stoornis is vastgesteld bij je stiefmoeder misschien, of is er iets anders wat dit zou kunnen verklaren? Dat vraag ik niet zozeer uit nieuwsgierigheid, maar ook omdat dat je ingang kan zijn om verdere hulp te regelen. Als zij bijvoorbeeld bekend is bij de geestelijke gezondheidszorg, zou je kunnen proberen om contact te krijgen met haar behandelaars. Daarnaast is het helaas zo dat in de zorg een etiketje soms bepalender is dan de problemen die er zijn ontstaan. Dat zou niet zo moeten zijn, maar iemand met schizofrenie of een lichte verstandelijke beperking die in een problematische situatie terecht komt, kan vaak gemakkelijker en sneller hulp krijgen dan iemand die om onduidelijke redenen niet functioneert of voortdurend dreigt te ontsporen in het maatschappelijk verkeer. Wat dat betreft zou het gunstig zijn als bekend is wat dit gedrag van je stiefmoeder (of je vader) veroorzaakt. Hebben ze behalve het huis nog meer hulp nodig denk je? Heb je bijvoorbeeld weet van hun financiële situatie, en hoe functioneren ze sociaal gezien? Als iemand zó'n vies huis heeft, doet mij dat eigenlijk vrezen dat er ook ergens wat stapeltjes met onbetaalde rekeningen liggen of andere problemen zijn. Dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn, maar vaak is wat je ziet maar een deel van het probleem.

Andere antwoorden (4)

Niet meer voor ze poetsen en zelf iets anders gaan zoeken om een centje bij te verdienen. Nu moeten ze wel, tenzij ze iemand anders zo gek krijgen om het hele zooitje schoon te houden ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kan niet, heb het geld nodig om rond te komen. En het is simpel, als ik niks doe, doen zij ook niks. Ik werk pas sinds een maand bij mijn ouders en daarvoor gebeurde er ook niks. heb een paar jaar ergens anders gewoond door omstandigheden en het was er werkelijk een grote vuilnisbelt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als hun daar gelukkig van worden, het seizo-broodje. Als jij je geld nodig hebt en niet iets anders wil zoeken, zou ik gewoon doen waarvoor ik betaald krijgt en meer niet. Jammer dat je het zo onder ogen moet zien, maar ik ben bang dat je je ouders hierin niet (of héél moeilijk) kunt veranderen.
Kennelijk vinden nje ouders het wel makkelijk dat jij het hele huishouden doet. Om ze te activeren, zou ik eerst eens heel duidelijk maken wat er in de "functieomschrijving" staat; Ik zou beginnen met alles dat met katten te doen heeft/veroorzaakt is niet tot algemeen schoonmaken hoort. Tevens zou ik eens een dagje/weekje overslaan, kijken of dat effect heeft (waarschijnlijk niet).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt, overslaan helpt niet. Zie mijn reactie op het vorige antwoord. Ze zien het gewoon niet. De muren zijn knalgeel, deurposten zijn bruin van het vuil, deurklinken de bank is een en al haar, je kunt het je niet voorstellen. Maar mijn ouders hebben een groot huis dus het is ook niet zo dat ik álles doe hoor, als ik daar ben stofzuig ik, ik dwijl, en soms doe ik andere dingen zoals de badkamer en gisteren heb ik de ramen gedaan. Oh en alles wat met de katten te maken heeft sla ik sowieso over brrr. Maar mijn vader heeft al de instelling; vrouw hoort schoon te maken. stiefmoeder heeft de instelling; als man niks doet doe ik ook niks want ik ga niet alles lopen doen. Dat werkt natuurlijk niet, en behalve dat zijn ze ook allebei nog best wel lui wat schoonmaken betreft. en m'n vader is heel erg zo van; het komt wel. Nee, het komt dus niet :|
Je zou eens kunnen proberen uit te leggen dat het voor jou veel eenvoudiger en efficiënter poetsen wordt als ze zelf zorg dragen voor een ordelijker huis, of je gaat me ze praten en doet een voorstel om een dag samen te plannen en een hele grote schoonmaak te houden in huis opdat iedereen er meer plezier aan beleeft, je moet proberen hun te overtuigen waarom ze daar aan mee zouden werken.

Ik weet niet of je enigst kind bent anders zou je met je broers en zussen kunnen overleggen dat er echt een grote schoonmaak ingepland moet worden.

Probeer in de overtuiging naar je ouders onderwerpen als veiligheid en gezondheid er bij te betrekken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
OOk jou ouders hebben een eigen verantwoordelijkheid te dragen.
Als jij constant het voor blijft doen dan komt er inderdaad niets meer van hun zelf uit.
Wijs hun op hun eigen verantwoordelijkheid in een goed en open gesprek.
En geef aan dat jij dit niet meer voor hun zal doen.
Dit zal hun op z`n minst doen inzien dat er initiatief van hun zelf zal moeten komen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Kinderen hebben eist eigen verantwoording te dragen maar dieren eist precies hetzelfde.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar ik moet het wel blijven doen anders kom ik niet meer uit met mn geld, zoals ik al eerder aangaf. Het zou eerst ook 'hulp' zijn, maar nu is de enige keer dat er iets gebeurt als ik er ben. En geloof me, ze zien het echt niet. Als ik drie weken niet kom gebeurt er ook 3 weken niets. Ze zien het gewoon niet?
j5m
11 jaar geleden
Nee dat is misschien niet noodzakelijk.
Je kunt zoveel bijbaantjes krijgen die ook voldoende opbrengen .
Even zoeken en je vind gegarandeerd een baantje wat net zoveel verdiend.
Geef al bij je ouders aan dat je op zoek bent naar ander werk.
Dat zal hun in ieder geval aan het denken zetten hoe het in de toekomst verder moet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik heb al een gewoon bijbaantje. ik doe dit bij mn ouders ernaast. Ik ga straks naar het hbo en dan heb ik geen tijd om 2 normale bijbaantjes te hebben. maargoed, het gaat hier over mijn ouders, niet over mijn bijbaan