Hoe kan je 1-secondelijm verwijderen van een bureau van persplaat met een laag fineer erover?

Het zit er al een hele tijd op, helaas.

14 jaar geleden
31.2K

Antwoorden (13)

Probeer het eens door nagellak remover op de lijm te smeren. Door de aceton lost de lijm op. Ik haalde zo weleens mijn vingers van elkaar, ging perfect. Ik weet niet hoe het op je fineerlaag werkt, probeer eerst op een klein hoekje,zou ik zeggen.
amc
14 jaar geleden
met een heel scherp scalpelmesje of stanleymesje,
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met aceton kun je lijmen oplossen op basis van acrylacetaat, zoals 1 secondelijm.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt gedroogde secondelijm oplossen met chloroform, zeg ik uit ervaring. Alleen doen de apotheken nogal lastig als je het spulletje wilt kopen. Het is mij ooit wel gelukt om het mee te krijgen na een lange uitleg.
AWM
14 jaar geleden
zondag
14 jaar geleden
Goh ja, laten we het moeilijk doen als het ook makkelijk kan ;-) Zometeen denken ze nog in die apotheek dat ik iemand wil bedwelmen en ik kom daar hardstikke vaak. Niet goed voor mijn reputatie. Maar ik vond je antwoord zo grappig dat je , onverdiend, toch een +1 krijgt.
AWM
14 jaar geleden
Ja, nou, je zult me wel uitlachen, maar ooit is een nieuwe tube van die lijm opengescheurd in mijn hand. Chloroform was toen de oplossing, wel in de tuin gedaan ;)
Er is 1-secondelijmverwijderaar verkrijgbaar van o.a. Pattex meen ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met een scherpe houtbeitel. wel voorzichtig zijn, zodat je de fineer niet beschadigd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oude doek, nadat het volledig gedroogd is neem ik aan? "Smelt" het dan weer ofzo?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door er een dik stuk keukenpapier op te leggen, en er vervolgens licht met de strijkbout eroverheen te gaan, het word dan weer vloeibaarder en kan je het zo weghalen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat ik als eerste zou willen aanbevelen: vooral eerst laten drogen. Het zit er op en je wil het er af hebben, ga dan alsjeblieft niet zitten knoeien. Nadat het echt gedroogd is zou ik met een Stanleymes (zonder houder) onder een hoek van 10 a 15 graden t.o.v. je bureaublad proberen de ergste lijmresten te verwijderen. Als je merkt dat je in het fineer zit moet je absoluut niet doorgaan maar het vanaf de andere kant nog een keer proberen. Dit omdat je vooraf niet kan bepalen of je met de houtnerf mee snijdt. Met aceton (geen nagellakremover want die zijn doorgaans acetonvrij) verder verwijderen. Succes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aceton is het beste en veilgste middel om secondenlijm helemaal op te lossen.
Chloroform is zeker NIET beter maar giftiger en moeilijker verkrijgbaar.
In nagellakremover zitten soms ander stoffen, die ongewenste effecten op lijnm en ondergromd kunnen hebben.
Zuivere aceton kost iets van 4 Euro per halve liter.
Ik gebruik het heel veel en inderdaad voor het losmaken van secondenlijm.
Ook de witte zweem, die secondenlijm vaak veroorzaakt, laat zich prima met aceton verwijderen.
Het is net iets giftiger dan gewone alcohol, dus dat valt wel mee.
Goed ventileren daarna, het fikt als de beste.
Acrylaatverf laat zich het best verwijderen door 1 deel aceton te mengen met 2 delen wasbenzine, de autolak
(verfbussen) laat direct los en klontert samen, het smeert dan vrijwel niet uit , wat met aceton wel het geval is.
Met bovenstaand mengsel kan men ook spuitlak van auto's afhalen zonder de daaronder liggende epoxylak te beschadigen.
Wel eerst even op een onopvallende plaats uittesten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aceton en een wattenstaafje. Doe wel een raam open als je dit gaat doen.

Wattenstaafje onderdompelen in de aceton en daarmee voorzichtig de gelijmde delen behandelen.

Als je geen chemicaliën wilt gebruiken dan zou ik een oude schroevendraaier pakken (niet al te dik) en daarmee rustig de platen uit elkaar wrikken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou niet met vlbr bijtende stoffen gaan werken, wie weet tast het je fineer aan.. probeer het met een oduerwets scheermesje (platte) of een stanley mesje, heel voorzichtig laagjes afkrabben...