Op welke manier komt was écht fris je wasmachine uit?

Heeft iemand tips voor het gebruik van wasmiddel/wasverzachter of iets anders dat ervoor kan zorgen dat mijn was écht lekker fris de wasmachine uit komt en dat de kleding ook een tijdje fris blijft?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Voor een frisse was moet je machine schoon zijn. Dat lukt alleen als je regelmatig een kookwas (het heetste wasprogramma) doet. Je kunt dan al het witte beddengoed (katoen) en witte handdoeken wassen, maar je kunt ook een volledig programma draaien met een lege machine (zonder centrifugeren). Ik doe dit zelf 2 keer per maand.
Laat je wasmachine open staan als je hem niet gebruikt en laat geen was in de machine zitten. Muffe lucht ontstaat doordat de lucht vochtig, warm is en niet weg kan.
Maak regelmatig de zeeplade schoon en het rubberen manchet (bij het deurtje). En maak het filter van je wasmachine regelmatig schoon.

Gebruik een half kopje tot een kopje azijn als wasverzachter. Eventueel kun je nog een klein scheutje wasverzachter toevoegen, maar dat is niet noodzakelijk. Azijn zorgt ervoor dat de kalkresten uit de was gaan, de kleuren blijven mooier (vooral de zwarte spullen en de spijkerbroeken) en je ruikt er niets van.

Gebruik niet te veel wasmiddel. Als je poeder gebruikt is een volle eetlepel meer dan voldoende, bij een echt vuile was gebruik je 2 eetlepels. Vloeibaar wasmiddel is lekker zuinig: je gebruikt een kleine eetlepel per wasbeurt. Bij vuile was doe je een klein beetje meer. Veel mensen gebruiken veel te veel wasmiddel, daar kan je machine niet tegen want het overtollige wasmiddel koekt aan in de machine. Die zeepkoek stinkt.
Je kunt een wolwas zelfs zonder wasmiddel wassen, er zit voldoende wasmiddel in de machine.

Leg in je kasten een zakje met lavendel of een potpourri. Je kast ruikt dan heerlijk en je kleding dus ook.

Je kunt, als je de ruimte hebt, de was buiten laten drogen. Het is lekker fris, maar ook veel beter voor je wasgoed. Als je de ruimte niet hebt kun je kleding die je wel wilt laten luchten voor een open raam hangen. Droog de was niet in je badkamer, tenzij je daar een raam kunt open laten staan. Als je toch de droger gebruikt, maak dan de filters goed schoon en haal de was zo snel mogelijk uit de machine als hij klaar is. Reinig regelmatig het vaste filter in de machine.

Maak je strijkijzer schoon, zeker een stoomstrijkijzer heeft het nodig dat je het waterreservoir regelmatig schoonmaakt. Het stilstaande water wat er achterblijft kan je frisse was goed bederven.

Veel succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Daartoe moet het buiten droog zijn. Namelijk: de was niet in de machine drogen, maar buiten ophangen als het nog vochtig is. Hoe meer wind er staat, hoe frisser je schone wasgoed wordt. Welk wasmiddel je gebruikt maakt niet uit.
Amadea