Mijn douche stink als riool hoe krijg ik die stank weg? cloor help niet schoonmaken doe ik iedere zaterdag...maar stink heel erg als riool.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.4K

Antwoorden (5)

Normaal gesproken zit er een stankafsluiter op je doucheputje. Zit het dekseltje er wel goed op? Dat dekseltje zorgt ervoor dat de verbinding met het riool wordt afgesloten door een laagje water.
bamibal
11 jaar geleden
Het kan zijn, dat er een enorme dot haar onder het roostertje van het doucheputje zit. Als je dat lang laat zitten gaat het inderdaad wel eens stinken. Wip het roostertje eraf, reinig de boel, roostertje terug en waarschijnlijk is de ellende dan voorbij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed doorspoelen met heet water en soda.

Het kan zijn dat je breuk in de rioolbuis hebt. Dan doet een vakman met rookmachine er rook door blazen en daar waar breuk is komt de rook er uit.

Normaalgesproken verlaat vieze lucht je riool (en dus je huis) via een open rioolpijp die door je dak naar buiten komt. Is je badkamerraam vlak bij die "uitlaat"? Dan kan dat de oorzaak zijn van die stank.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
begin eens met enkele liters gloeiend heet kokend water doorheen te gooien en koop daarna de beste (twee componenten) ontstopper van HG. Daarna moet alle stank veroorzakende troep weg zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het kan zijn dat het water uit het waterslot wordt getrokken doordat er onderdruk in de rioolbuis ontstaat. Dit kan voorkomen als een wc op de bovenverdieping wordt doorgetrokken, de sloot water die dan in een keer door de rioolbuis stroomt zorgt dan voor een vacuüm. Dat kan als de ontluchting van het riool is verstopt, de gassen uit het riool worden dan niet meer tegen gehouden door het laagje water in het putje.
Controleer hoe hoog het water in het putje staat als je er net wat water in hebt laten lopen (met het deksel erop) en kijk later of het water nog even hoog staat als het stinkt.
Dit komt ook vaak voor bij flats als het hard heeft geregend, maar het kan ook bij laagbouw voorkomen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Bij een afvoer die weinig wordt gebruikt kan het zelfs door verdamping komen.