Hoe kun je een aluminium bakplaat schoonmaken? Mag dat met dezelfde middelen als gewone bakplaten?

Ik vind hier tips om gewone bakplaten te reinigen maar omdat aluminium ook niet in de afwasmachine mag vraag ik me af of ik het veilig met ovenreiniger of ammonia kan behandelen?

11 jaar geleden
8.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Weet je zeker dat die plaat niet van staal is gemaakt?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom mag aluminium niet in de vaatwasser?
Summo
11 jaar geleden
heel zeker, plaat weegt niks en typische alumium kleur (beetje wittig grijs), zelfde spul als de aluminium bak van mijn rijstkoker. Hij zat bij de oven, ik vraag me eigenlijk ook af waar hij voor is (er zat ook een gewone bakplaat bij trouwens)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het zou een afdekplaat voor onderin de oven kunnen zijn. Aluminium is kwetsbaarder dan staal. Machineafwasmiddel is bijzonder agressief en laat aluminium snel corroderen waardoor er een zwarte, afgevende laag opkomt, Monaliza

Antwoorden (3)

Zou ik niet doen, met ovenreiniger en ook niet met ammonia, allebei tast het aluminium aan. Soda kun je ook niet doen.
Je zou het met St. Marc kunnen proberen. Dat ontvet erg goed en is op basis van hars, dat kun je veilig gebruiken op aluminium.

Toegevoegd na 2 minuten:
St. Marc kun je overigens kopen bij doe-het-zelfzaken. Het is eigenlijk bedoeld om te ontvetten voor het verven bijvoorbeeld, maar hiervoor kun je het ook gebruiken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Summo
11 jaar geleden
dat spul ken ik, als hij daar niet zwart van wordt is het wel een goed idee misschien
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Schijnt te kunnen op aluminium.
Hier kan u het best een schuurpoeder gebruiken zoals dikwijls in de keuken in gebruik.
Trouwens waarom zou aluminium niet in de vaatwas mogen, ik doe dit al jaren en nog geen enkel probleem.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Neem aluminiumfolie en maak er een prop van, wrijf met deze prop aluminiumfolie samen met wat afwasmiddel over de bakplaat, en het vuil vliegt eraf.