Hoe krijg je een vetvlek(je) uit een zijden stropdas ??

Gisteren een klein ongelukje gehad.
volgens het label zou ik 'm chemisch moeten laten reinigen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.9K

Het beste antwoord

Doe je stropdas opgerold in een schoon glazen potje en doe hier wasbenzine bij en laat de stropdas weken (een minuutje). Hang daarna de stropdas op aan het uiterste puntje van het smalle gedeelte en laat hem drogen. Doe dat niet in de zon, maar wel in een ruimte waar je kunt ventileren. Je hebt niet veel wasbenzine nodig, als je te veel gebruikt word je stropdas lelijk, gewoon een klein bodempje is genoeg. Dit werkt overigens alleen bij zijde, niet bij polyesterdassen.
Ook kun je zijdewasmiddel kopen en de das met de hand wassen. Hang de das aan het uiterste puntje van het smalle gedeelte op en laat de das drogen.

Eventueel kun je de das strijken, doe dit zonder stoom en zo koud mogelijk (max 1 stip of de zijde-stand). Duw niet hard maar laat het gewicht van je strijkijzer het werk doen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Leg tussen de strijkbout en je stropdas een theedoek of een stukje keukenrol.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Chemisch laten reiningen...
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja weet ik, ik schreef toch dat dat op het label staat.
Alles wat je gebruikt is chemisch. Ik zou het eerst eens voorzichtig met afwasmiddel proberen, dat ontvet namelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het proberen waard:

"Een vet vlek in kleding verdwijnt als je er vetvrij papier (een zak van de groenteboer) er op legt en met een lauwe strijkbout er overheen gaat.
- Opa"

http://www.omaweetraad.com/tipview.php?rubriek=vlekken&label=Vet

Als het kunstzijde is: (http://nl.wikipedia.org/wiki/Kunstzijde)
"Bij alle kunstvezels moet u oppassen met aceton, gebruik liever spiritus. Gebruik aceton wel voor vetvlekken die uit kunstzijde moeten worden gehaald."
http://www.vooroma.nl/vlekkengids/vetvlekken.htm
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
walter
11 jaar geleden
Bij het strijken, let er dan op dat je het papier onderop legt, daarop de stropdas, en daaroverheen strijken.
Je moet het vet namelijk niet IN je stropdas strijken maar eruit. Op die wijze (maar dan met oplosmiddelen) hebben we vroeger bij mij ooit een spijkerbroek schoongekregen waar een potje type-ex overheen was gegaan :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoeft iet perse ondersteboven. Kaarsvet strijk ik er ook gewoon uit met het kaarsvet naar boven. :) En had je een foutje gemaakt op je broek ;)?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op echte zijde mag je zeker niet direct met strijkbout komen,
daar kan het absoluut niet tegen, het is geen spijkerbroek.
Met een beetje alcohol op een oorstaafje.
Als u dit niet in huis heeft kan het met een beetje brandspiritus .
Evt eerst eens op de achterkant om zeker te zijn van de kleurechtheid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heel voorzichtig wassen in koud/lauw water met een fijnwasmiddel. Ik zou niet gaan emmeren met dat vlekje, want de kans dat je een 3 x zo grote kring krijgt is levensgroot.
Druipend nat ophangen om te laten drogen, en evt. héél voorzichtig aan de verkeerde kant strijken met een hele lauwe strijkbout.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Glassex op doen. Daarna keukenpapier erop leggen en strijkbout. Gegarandeerd succes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vetvlekje verwijderen met wasbenzine.