Het zand of de aarde zit bij een prei bijna uitsluitend op het punt waar de groene scheuten afbuigen van de steel: dat zijn echte "zandvangers".
Ik snij de prei over de lengte doormidden, en spoel dan de "zandvangers" onder de lopende kraan met de hand schoon.
De snelste methode die ik ken, heeft nog nooit klachten van het thuisfront opgeleverd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Een handige methode om prei te wassen is de stengel in de lengte te halveren en onder stromend water schoon te spoelen. Vouw de bladen hierbij uiteen. Een andere methode is: snijd de prei in stukken, de grootte is afhankelijk van het recept. Begin met het snijden onderaan. Neem steeds een hard groen blad weg als u daar aan toe bent en snijd zo de hele prei op. Juist in het groene gedeelte zitten veel mineralen. Was de prei heel goed en laat ze uitlekken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je was me net voor, inderdaad een perfecte methode +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Lino...
zeker van je moeder geleerd.. ;)
Ik doe het als volgt:
kontje eraf snijden, taaie punten erafsnijden, dan de prei in de lengte doormidden snijden, en ten slotte de twee delen onder stromend water afspoelen, dus goed het water door de verschillende lagen laten spoelen. Dan is het zand er meestal wel uit.
Daarna pas in reepjes snijden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik snijd het altijd in kleine stukjes en gooi het in de vergiet. Dan was is de prei.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik was alleen de buitenkant even snel onder de kraan. Er zit zowat nooit zand aan de binnenkant, en als het er wel zit is het alleen achter de eerste schil.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik snij de prei geheel op, deponeer ze in een afwasbak, laat ze even goed in het water weken.
Dan spoel ik ze om in een vergiet.
Het deel dat ik voor het recept nodig heb, dat gebruik ik direct en de rest vries ik in voor gebruik voor een volgende keer (scheelt dan weer een snij en was actie).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met water..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
aan mijn man overlaten