Wat is een normaal schoonmaak schema / huishoud schema? Wat doe je iedere dag en wat wekelijks?

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik doe bijv.
iedere dag: stofzuigen/dweilen/toilet/aanrecht.

1 keer per week: ramen zemen/badkamer/bedden verschonen/boven de kamers stofzuigen en dweilen.

1 keer per week:auto wassen/wasgoed wassen

Hoe vaak doe je de overige klusjes? bv koelkast/keukenkastjes/kledingkasten etc.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.7K

Het beste antwoord

Dat hangt 100 % af van hoe je huishouden eruit ziet, hoe je leeft, hoe veel rommel je maakt, ofr je rookt, wat je hobbies zijn, of je kinderen of dieren hebt, hoe schoon je het precies wilt hebben, oftewel, daar is geen zinnig woord over te zeggen.

Elke dag doe je de dingen die elke dag gebruikt en vies worden, zoals de wc, het aanrecht, de keuken. Stofzuigen kun je elke dag doen als je dieren hebt, anders om de dag, of eens in de week als je tussendoor bezemt en een gladde vloer hebt. Ook dweilen moet vaker als je dieren en kleine kinderen hebt.

Ramen hoeven niet zo vaak, als je je verveelt mag dat best elke week, maar eens in de twee, drie maanden (of vlak voor er visite komt) is ook goed. Als je rookt iets vaker, datgeldt ook voor het houtwerk.

Het beste kun je een schema opstellen dat voor jou werkt. Time al je klussen, kijk wat je in een normale week op een normale dag kan doen, en geef elke dag 1 ruimte een 'goeie beurt'. Koelkast kun je best elke week effe doorkijken als je hem bijvult, dan kom je niet voor onaangename verrassingen te staan. Wassen kun je elke of om de dag, maar alle wassen opsparen voor het weekend (goedkoper en meer tijd) is ook prima. Gewoon kijken wat jou bevalt ; er is geen goede of slechte manier. Het is jou huis, en jij moet er in wonen.

Op Internet zijn wel diverse schema's te vinden, net als in veel (oude) huishoudboeken, maar dan nog moet je kijken wat voor jou wel of niet werkt. Zo te zien doe je trouwens 'veel te veel', althans, naar mijn maatstaven (die liggen niet zo hoog, hoor) ben je een hoop schone dingen aan het schoonmaken ; elke week de ramen, elke week de auto, pfff. En kastjes, als je ze na een half jaar allemaal een keer gehad hebt, is het prima. Dat kun je in 1 keer doen of verdelen. En als jij je er goed bij voelt, dan is het goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

ik ben niet zo'n geweldige huisvrouw, laat ik dat meteen toegeven :)
er is eigenlijk niet zoveel wat ik dagelijks doe, behalve de kattenbakken uitscheppen.
zo'n 2 a 3 keer per week doe ik de afwas, draai ik een was, en krijgen de planten water.
wekelijks doe ik badkamer, toilet, stofzuigen en bed verschonen.
stof afnemen doe ik als m'n oog er op valt dat het nu toch wel nodig is, dat zal zo eens per 3 weken zijn.

Toegevoegd na 2 minuten:
ik zie nu je toevoeging.
ramen zemen doe ik zo eens per 2 maanden.
de koelkast doe ik eens per half jaar, en de keukenkastjes eens in de 4 jaar of zo.
Rieneke1
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
heerlijk antwoord... wilde dat ik er zo relax mee om kon gaan :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eerlijk antwoord +1
Bij het schoonmaken moet een onderscheid worden gemaakt tussen zichtbare en niet-zichtbare vervuiling. Als een ruimte voor de opslag of bereiding en consumptie of de daarin aanwezige apparatuur zichtbaar vuil is moet deze direct of direct na gebruik worden schoongemaakt. Daarnaast is het vooral ‘met het oog op’ de niet-zichtbare vervuiling van belang dat er volgens een vastgesteld schema periodiek wordt schoongemaakt. Daarbij moet weer een verschil gemaakt worden tussen de dagelijks, wekelijkse, maandelijkse etc. schoonmaak van ruimten en apparaten.

In dit schema wordt een aantal objecten aangegeven dat kan worden uitgebreid met andere objecten en afhankelijk van de aard van het object en de intensiteit van het gebruik dagelijks of na gebruik, wekelijks, maandelijks, half jaarlijks en jaarlijks moet worden schoongemaakt. Dit schoonmaakplan is een model dat kan worden aangepast aan de specifieke situatie van de organisatie.

Toegevoegd na 2 minuten:
http://huis-en-tuin.infonu.nl/huishoudelijk/17801-schoonmaakschema-maken.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk eens op de site huishoudplaza.nl daar staan veel schema's op.
Het is ook maar net hoeveel tijd je hebt en hoe belangrijk je dingen vind.
Persoonlijk vind ik wekelijks mijn ramen lappen echt niet nodig bv, maar ja jij blijkbaar wel, dus gewoon lekker doen zoals jij het prettig vind.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het schijnt dat je weerstand opbouwt als je niet TE vaak schoonmaakt. Uiteraard moet het geen gore zwijnestal worden, maar bacteriën in je koelkast is niks mis mee!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat een heerlijk argument om niet Mientje Kraakhelder te zijn : mijn weerstand! :) +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zeker :D
Afwas zo goed als echte dag behalve als ik ECHT geen zin heb. Bed 1x in de 2 weken verschonen (zomer 1x per week) en de rest als ik zie dat iets vies is. Kattenbakken 1x per week en tussendoor poepjes scheppen. Ik zit veel thuis dus tijd zat. Heb er vaak de puf niet voor maar gelukkig vindt mijn vriend dat niet erg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Afwassen wel soms 3x per dag want ik hou van een schoon aanrecht.
wassen 2x per week,alleen in het weekend vanwege de nachtstroom,en anders voor 7 uur s,morgens als de was naar buiten kan.
stofzuigen 1xper week.
bedden goed om de 3 weken,en koelkast en keukenkastjes als het uitkomt,af en toe een keer tussendoor,maar die hou ik zo wie zo geordend en schoon.
Mijn Bus wordt december 10 jaar en heb ik nog nooit gewassen,is voor mij een vervoersmiddel en ik woon er niet in.
momenteel zit mijn vrouw in het buitenland,maar als die hier is dan gaat elke week het huis op de kop,maar zo zijn vrouwen nu eenmaal.
alleen maak ik niet zoveel smerig,maar de keuken moet bij mij altijd opgeruimd en schoon zijn,ook misschien omdat ik graag kook vandaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb een hond: dus elke dag zuigen en de keuken dweilen. Wekelijks wc en badkamer, wekelijks de slaapkamers en de overige klussen (wassen, strijken, ramen lappen, keukenkastjes, koelkast) doe ik als ik zin heb. De vriezer ontdooi ik 1x per jaar als het vriest, dan zet ik de lades een uurtje buiten. De kledingkasten doe ik 2x per jaar, bij de wisseling van de seizoenen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat wassen jullie ongelofelijk weinig zeg?! Wij wassen met twee personen minimáál het volgende:

Drie of vier keer per week met handdoeken, ondergoed, sokken etc.
Twee keer per week zwarte kleding.
Twee keer per week gekleurde kleding.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Huh? Heb je een mini-wasmachine, of trek je drie keer per dag schone kleren aan en ga je twee keer per dag onder de douche?
Hoi, ik zag op de website van sorbo een keihandig schema waarin alle karweitjes per maand, per week en per dag staan. Stond ergens onder huismanager ofzo.