Hoe maak ik deze wijzerplaat van een oude klok weer schoon?

Heb deze gekregen is oud en erg smerig.Kast is van hout wijzerplaat weet ik niet maar het lijkt wel of het weer erin zit.

Toegevoegd na 22 uur:
Ben aan de schoonmaak begonnen met een wattenstaafje en wat Raad eens verdunde andy.Zie nieuwe foto ook de kast gedaan en je wil niet weten wat daar vanaf kwam gele troep.Daarna afgenomen met zachte drogen doek.Dus kijk hoe hij er nu uitziet,ik ben tevreden met het resultaat .

Toegevoegd na 22 uur:
Op foto erg wit is niet zo nog steeds oud uiterlijk!!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10.1K

Het beste antwoord

Indien je klok inderdaad oud en waardevol is, zou ik niets aan die plaat doen.
De charme van oude voorwerpen is juist dat je kan zien dat ze oud zijn.
je kan dan wel de oude wijzerplaat over gaan schilderen, da ziet hij er weer uit als nieuw, maar hopelijk doe je dat niet.
je mag toch wel zien dat het heeft 'geleefd'
Stel je voor dat je ondanks goede adviezen, je totaal de wijzerplaat verknoeit, dan krijg je daar gigantisch spijt van.
Het is zoiets als een bejaarde vrouw van 95 een nieuw gebit geven, een facelift, strak trekken van de plooien en haar haar zwart verven.
Zou er even de klokkendokter naar laten kijken, mogelijk is het van een soort karton en dan is schoonmaken erg gevaarlijk.

Toegevoegd na 4 minuten:
de letters en strepen op de wijzerplaat zijn erg strak, dus zal het toch een ijzeren plaat zijn, er lijkt ook roest doorheen te komen.
Als het ijzer is ( magneetje proberen) is het veel minder kwetsbaar om schoon te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga hem niet over schilderen hoor en als ik dat zou doen moet eerst die smerigheid eraf anders houd de verf echt niet HAA
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is niet van ijzer magneetje pakt niet
HeerVoldemort
12 jaar geleden
...magneet bij een klok houden? Is dat niet mega slecht voor het uurwerk?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Was maar 2 tellen hoor en hij loopt nog dus denk dat het meevalt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mogelijk dan zink? heerVoldemo, het is een meganisch uurwerk, niet elektronisch, dus heeft een magneet er geen invloed op, het is je bankpasje niet. :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wil hem ook niet nieuw maken en alles hoeft er niet af is tenslotte een oudje.En khepput je kon wel eens gelijk hebben over de wijzerplaat.Als je dat antwoord had gegeven over het schoonmaken had ik je in elk geval een + kunnen geven!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga morgen een HEEL klein stukje proberen schoon te maken met een wattenstaafje en wat spiritus.zien of het lukt!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En zo komen we er wel. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oververven is iets heel anders dan reinigen/schoonmaken. Ongeacht waar de wijzerplaat van gemaakt is, een vakman weet wel waar hij mee bezig is en kan de klok zijn "charme" laten behouden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi klokkie toch!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sommige mensen zullen hem spuuglelijk vinden maar het heeft wel wat vind ik.De wijzerplaat vind ik nu wel ok.De houten kast heeft nog een poetsbeurt nodig denk ik en daarna behandelen met ehh wat iemand?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja mhofman, ik vind hem spuuglelijk. ;-)
Maar hij is geweldig opgeknapt en vind hem nu een heel klein beetje mooi.
ja die houten kast, zal wel meubelwas op zitten of zo iets, kijk of je het met je nagel kan afkrabben, anders wordt het lakken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Allemaal bedankt voor het meedenken en ed mooi he!! HII
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier met alle antwoorden en reacties het beste .Bedankt allemaal

Andere antwoorden (2)

Zo'n oude retro klok zou ik laten doen.
Zijn er niet veel meer van en kunnen best wat waard zijn.
Denk dat een taxatie zeker niet misplaatst is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Snel ben je niet alleen op de motor.Meen je dat nou is hij nog wat waard ook? Ene retro klok moet ik straks eens opzoeken op internet is dat een stijl ofzo.Ik vraag het gewoon maar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Plus van mij!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
retro houdt in jaren 50, 60 en 70 stijl.
Veel is gewoon op de vuilnisbelt beland.
U never know.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb mijn tante van wie ik hem heb gekregen vond hem altijd al iets hebben even gevraagd .Die zei de schat is in de 80 Vintage jaren 50 tafelklok.Merk Hermle Vond het heel mooi dat ik hem wil schoonmaken zij is er nooit aan begonnen en toen een schaterlach.Humor
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt is goed gegaan had de zenuwen en een pruts werkje maar is me gelukt!! Met hulp van jullie waarvoor dank!! Ga nog wel een keer naar een juwelier (goeie) om te laten kijken wat het nu werkelijk is Staan in het uurwerk allemaal merkjes net zoals bij goud maar snap er niets van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zie nieuwe foto als iemand het weet graag antwoord en alvast bedankt!!!
Ga ermee naar een goede juwelier. Hij kan de klok op vakkundige wijze schoonmaken.
Teven kan hij de waarde van de klok inschatten, mocht je hier behoefte aan hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Had hier nog helemaal niet bij nagedacht dat hij iets waard zou kunnen zijn .Weet ik veel vind hem mooi het binnenwerk uurwerk is ok niet smerig en hij werkt ook nog prima loopt goed en slaat om het half uur en met het uur.Hoop dat ik het goed uitleg zo.Alleen de buiten kant is dus erg vies.Bedankt en een +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Veel succes ermee
:-))