Hoe kan je de lengte van een broek laten krimpen?

Ik wil mijn broek eigenlijk iets laten krimpen. (lengte) Moet ik hem heet wassen of iets met de droger doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
19.3K

Antwoorden (6)

Door op een te hoge temperatuur te wassen kan u stoffen laten krimpen.
Het is evenwel een gok op welke temperatuur hoeveel die zal krimpen.
Het lijkt mij eenvoudiger om die gewoon te laten inleggen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In de droger doen dan krimpt de broek iets.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kan het ook inkorten door stuk af te knippen(wel even meten)
en dan met naaimachine weer netjes maken,
als je het gaat krimpen is de kans dat het of te kort word of dat alles krimpt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het probleem met krimpen is dat je niet selectief kunt krimpen. Je kunt je broek niet duidelijk maken dat 'ie alleen in de lengte en niet in de wijdte mag krimpen.
Bovendien is het per stof erg verschillend hoeveel het krimpt. Katoen en linnen krimpen veel, synthetische stoffen veel.
En dan kan het ook nog zijn dat je broek is voorbehandeld en dus helemaal niet meer krimpt.
Je kunt, zoals hier boven ook al staat, beter je broek (laten) inkorten. Eventueel kun je heb eerst een keer wassen, op de temperatuur waarop je hem later ook zult wassen. Anders heb je kans dat je ingekorte broek alsnog iets krimpt, en dan wordt 'ie te kort,

Toegevoegd na 14 uur:
Synthetische stoffen veel MINDER
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat je kunt doen is met je spijkerbroek de zee in gaan en dan aan houden totdat 'ie weer droog is, dan zit 'ie als 'gegoten' om je lichaam heen en hij zal ook in de lengte iets gekrompen zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat hangt ten eerste af van wat voor soort materiaal de broek is gemaakt. Synthetische stoffen krimpen niet. En het is dan niet zinvol om het te proberen.

Stoffen gemaakt van producten op basis van plantenmateriaal kunnen krimpen (b.v. katoen) door hete behandeling. Wanneer dit van goede kwaliteit is krimpt dat niet of nauwelijks.

Wol krimpt niet. Wol vervilt. Dat zorgt er wel voor dat kleding kleiner wordt. Maar ook vaak dik, stug en onprettig. En bij verkeerde behandeling van wol, kan dit proces erg hard gaan, en zeker niet het effect hebben wat je wilt. Dus dat gewoon nooit boven de 30 graden wassen.

Pas op bij heet wassen van stoffen op basis van plantenmateriaal. Kleuren gaan dan sneller afgeven.

Kijk op het wasetiket of andere etiket om te zien van welke stof je broek gemaakt is.

Is trouwens gewoon het innemen van de pijpen van de broek niet een beter idee? Maar dat dan wel doen nadat broek een aantal maal gewassen is (bij b.v. katoen). Zodat er niet na innemen nog een onverwachte krimp plaats vindt.

Toegevoegd na 3 minuten:
Is er geen wasetiekt dan kun je een draadje ergens uit de zoom trekken. Zorg wel dat je draadje van de stof hebt, en niet van het stiksel waarmee zoom genaaid is.

Draadje even in brand steken. Dan ruiken. Plantaardig materiaal ruikt naar verbrand hout. (zoals een lucifers), Wol ruikt naar verbrand haar (wol is haar). Synthetische stoffen smelten, en worden een hard bolletje.