Kun je een colbert(jas) in de wasmachine wassen.

Ik bedoel: komt hij er nog fatsoenlijk uit?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
52.6K

Het beste antwoord

Probeer het gewoon als het colbert niet van te grote waarde is.
Ik heb het wel met tweedehands colberts gedaan, ging prima. Echter niet in de droger doen, maar hangend (mits niet te nat) of liggend op een droogrek laten drogen. Kreukels gaan er perfect uit als je met een stoomstrijkijzer met stoomreservoir werkt: colbert op een kleerhanger vrij laten hangen in de ruimte, stoomstrijkijzer op de hoogste stoomstand zetten. Dan rondom de stoom zijn werk laten doen door het ijzer verticaal te houden en langs het colbert te gaan; dit echter niet aanraken om glimmen te voorkomen.
Zo heb je in feite je eigen stomerij gemaakt. Werkt echt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Ik durf veel, heb hele kostuums/pakken op koele temperaturen en korte wasprogramma's gewassen met goed resultaat, kort centrifugeren en niet in de wasdroger. Maar nog durf ik je niets te beloven, weet ook niet wat voor een stof erop staat, maar niet alles waarop staat alleen chemisch reinigen is waar..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor de zekerheid zou ik naar een stomerij brengen.
En niet in de wasmachine gooien.
Want er is kans dat die nier meer fatsoenlijk er uit komt...
Succes..!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij sommige colberts kan dit wel, bij de meeste echter niet.
Het beste kun je op het ingenaaide label met wasvoorschriften kijken.
De betekenis van de diverse wassymbolen kun je opzoeken via de link:
http://www.hema.nl/nl-NL/advies/wasvoorschriften.aspx
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Meestal kan het wel.
op 30 graden of een wolwas/fijne was
vaak moet je hem daarne wel persen.
(een vochtige theedoek erop en dan strijken)
Dan heb je ook geen last van glinmmende plekken op de stof van het strijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je het niet aandurft in de wasmachine en je hebt een grote bak of misschien een bad kan je deze hier ook in wassen, zodat deze zo min mogelijk kan lijden van de wasmachine. Voorzichtig uitwringen en laten drogen op een hanger, daarna zal je deze wel moeten strijken op een hele lichte temperatuur. Zodat deze niet kan plakken aan de strijkbout. Zo doe ik het zelf altijd want de stomerij is mij te duur.

Maar het kan wel in de wasmachine, zo lauw mogelijk wassen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het waslabel aangeeft dat het niet kan, zou ik het absoluut niet doen! Veel kolberts bestaan namelijk uit meerdere lagen stof, die op sommige plaatsen met lijmstof aan elkaar zijn gezet, om het model van het jasje te optimaliseren. Als je een kolbert gaat wassen, zal deze lijmstof loslaten, en zal het model er niet beter op worden! Tevens kan op de plaatsen waar de lijmstof is losgelaten, de stof van het jasje bobbelig worden!

Stomerij is dus altijd de beste oplossing!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe beter het colbert, hoe kleiner de kans dat het de was overleeft.

Is het bijvoorbeeld van wol? Dan niet wassen, de wol zal sterker krimpen dan de voering.

Is het goed in model gesneden? Dan niet wassen, Zelfs als het maar minimaal krimpt, zal dat direct gevolgen hebben voor de pasvorm.

Heeft het verstevigde delen, bijvoorbeeld de revers? Dan niet wassen, het resultaat is nameljik bobbelige/slapgeworden revers.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zelf was ik colberts bij voorkeur met de hand. Daarna (druipnat) op een hangertje en al zoveel mogelijk in model brengen. Geen vervanging voor de stomerij, maar niet zo schadelijk als de wasmachine.

Dit betekend niet dat een wasmachine niet kan! Alleen het risico is groter dat je jasje er lelijk uit komt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het zelf één keer geprobeerd in de wasmachine maar doe het nooit meer. Hij kwam er op het eerste gezicht nog wel redelijk uit maar de kreukels kreeg ik er niet meer op een normale manier uit. Als je hem al zelf zou willen wassen dan voorzichtig met de hand proberen. Succes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gaat niet alleen om het colbert maar de voering kan ook problemen gaan geven. Bijvoorbeeld vervormen of krimpen. Zelf heb ik dit ooit ondervonden en neem het risico niet meer.
Zeker niet als het een duur colbertje is.
Dan is goedkoop, duurkoop.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik doe het wel, maar was het dan op een lage temperatuur, en hang hem nat op aan een hangertje met brede schouderstukken, zodat ie netjes droogt.
Het resultaat is nog altijd goed geweest bij mij