Er zijn wel een aantal mogelijkheden om het rolgordijn schoon te maken en die vind je hier.

Ons poetsadvies

• Als witte rolgordijnen geel worden, kan je deze het gemakkelijkste weer wit krijgen door ze in een bad te bleken.
• Rolgordijnen kunnen schoongemaakt worden met een licht vochtige doek van lauw schoonmaak water. Niet te hard wrijven want dan beschadigt de beschermlaag.
• Zwaar vervuilde rolgordijnen kan je als volgt schoonmaken:
◦ Vul een bad met lauw warm water en voeg een niet synthetisch wasmiddel toe.
◦ Verwijder vervolgens de klem aan de onderkant van het rolgordijn.
◦ Rol de stof van de buis en leg het in het water zonder de stof te kreuken.
◦ Vlekken kunnen dan met een doek of spons worden behandeld zonder hard te wrijven.
◦ Laat de stof niet langer dan 2 uur in water hangen en zorg ervoor dat de buis niet in contact komt met het water.
◦ Hang de stof als laatste volledig uit en spuit deze voorzichtig met koud water af.

Meer lezen: http://www.poetsadvies.nl/schoonmaken/interieur/rolgordijn#ixzz1pkyGUQJ
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Zelf doe ik het altijd door de gordijnen zo ver mogelijk uit te rollen en deze met een natte borstel met sop flink schoon te boenen. De sop er met een handdoek af te wrijven en het rolgordijn net zo lang naar beneden te laten totdat het helemaal droog is. Dat dan bij voorkeur op het moment dat het warm is en de zon op het raam staat zodat het snel lekker snel droogt.

Via google (zie link) vond ik ook nog een andere tip, maar dit heb ik nooit zelf geprobeerd:

"Het zou makkelijk zijn als de rolgordijnen ergens in kunnen worden gelegd, zoals een
badkuip. Maar kan dat niet dan kunt u het rolgordijn plat uitrollen op de vloer of het gras buiten (als het weer dat toelaat natuurlijk).

Maak een lauw warm sopje van water met een flinke scheut ammonia (doe dit ook in deze volgorde). Doe dit mengsel vervolgens in een plantenspuit en spray daar het rolgordijn mee in. Leg wel oude doeken onder het gordijn, zodat de vloer niet vies of nat kan worden. Laat dit even intrekken en spray het gordijn dan met schoon lauwwarm water af. Even laten uitdruipen en vervolgens een sopje maken van water met veel azijn (goedkope witte azijn volstaat prima!). Spray hiermee opnieuw het rolgordijn in. Zo verwijdert u alle mogelijke nare luchtjes die zijn achtergebleven. Dit is met name voor de verstokte rokers onder ons heel erg aan te raden. Meestal ruikt u zelf niet meer dat de (rol)gordijnen naar rook ruiken, maar geloof me…dat doen ze echt! En eenmaal droog is het weer picobello in orde en stralend schoon.

Deze zelfde volgorde van schoonmaken kunt u dus ook doen als het gordijn in bad ligt. Alleen dan ligt het gordijn geheel onder gedompeld."
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een werk! k koop wel een nieuwe.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
met de borstel is het een klusje van 5 minuten, het drogen duurt wel lang, maar dat kost weer geen inspanning. de oplossing van marjaweetraad zou ik ook liever niet doen geloof ik haha of je liever een nieuwe koopt ligt aan de prijs, voor onze achterpui (6x2,5 meter) zijn we zo'n 1300 euro kwijt voor van die dubbele rolgordijnen dus dan is een keertje schoonmaken weer wel de moeite.
Rolgordijnen zijn gedrenkt in lijm om het stof strak en stabiel te maken. Je kunt de stof dan ook niet wassen, op enkele uitzonderingen na zoals screendoek. Ik zelf heb duo rolgordijnen en er zat een vliegje tussen. Dat heb ik met een stofzuiger en een borstel op de steel er uit gekregen. Zie onderstaande url.