Gaan alle bacterien dood op een voorwerp als ik hem onder de hete kraan houd?

LEES DIT EERST:

Ik heb een héél klein beetje smetvrees, maar toch. Ik houdt altijd vanalles onder de hete kraan omdat ik denk dat dan alle bacterien die erop zitten dood gaan. Deze voorwerpen kunnen vanalles zijn. Soms een pincet, een vaatdoekje, nagelschaar, toetenbord knopjes weet ik het allemaal.
Dan leg ik het voorwerp in de gootsteen en draai de warme knop volluit, zodat de stoom eraf komt en ik het water niet meer kan aanraken.

Ook als ik onder de douche sta, draai ik de kraan op z'n heetst, zodat de stoom eraf komt en ga ik soms met de douchekop hele douche rond, de douchetegels, de douchevloer, de douche zelf, en alle kieren hoeken waar zich iets kan ophopen.

Gaan hierdoor alle bacteriën dood of is hier domweg sprake van waterverspilling? Ik wil het hier niet hebben over schoonmaakmiddelen.

Mijn vraag is dus of heet water, en de manier hoe ik hiermee om ga, bacterien doodt.

Toegevoegd na 10 minuten:
Het hoeft niet per se 100% steriel, maar gewoon dat de meeste bacterien dood en weg zijn.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
17.6K
Cryofiel
12 jaar geleden
Je hebt niet een klein beetje smetvrees, je hebt behoorlijke smetvrees.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat denk ik ook. Probleempje je kunt beter proberen wat aan die smetvrees te doen. Daar is goede behandeling voor te krijgen.

Het beste antwoord

Nee, bacteriën gaan alleen dood bij verhitting boven het kookpunt. Dat haalt de warmwaterkraan niet. Maar waarom zou je alle bacteriën doodmaken? Je eigen lichaam bevat anderhalve kilo bacteriën, grotendeels met nuttige functies om je in leven en gezond te houden. Sterker, als je ze allemaal verwijdert, ga je dood.

Wat jij bedoelt is eigenlijk of je met de hete kraan voorwerpen kunt steriliseren. Nee, dat kan niet. Instrumenten voor een operatie, bijvoorbeeld, worden minimaal 20 minuten in water gekookt of onder druk met stoom gesteriliseerd. Maar dan heb je het over voorwerpen die in het geopende lichaam worden gebruikt. Je maag-darmkanaal behoort tot de buitenkant en kan, zoals gezegd, niet functioneren zonder bacteriën.

Je kunt beter als uitgangspunt hanteren dat bacteriën en andere micro-organismen niet op de verkeerde plek kunnen komen. Niet afdoende desinfectiemaatregelen zorgen ervoor dat natuurlijke evenwichten worden verstoord waardoor ziekteverwekkers zich kunnen vermenigvuldigen en eerder toeslaan.

Iemand met smetvrees is voor dergelijke rede moeilijk vatbaar maar realiseer je dat overdreven hygiëne je gezondheid eerder tekort doet dan dat je die ermee bevordert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal waar keesvi, er zo mee omgaan gaat juist ten koste van je eigen gezondheid.
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is niet bepaald een opbeuren betoog voor iemand met een lichte smetvrees, maar zoals probleempje al schrijft ze hoef geen 100% bacteriën vrije douche te hebben, als je dan voor het douche de meeste weg kan spoelen met water van 70 graden. is dat voor probleempje in ieder geval een gerust stelende gedachte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, da's waar Monaliza, maar dat is door de ratio ingegeven. Een fobie is een angststoornis, een doorgeschoten emotie. Die gaat naar mijn ervaring niet vanzelf weg maar heeft behandeling nodig als het dagelijks functioneren in de knel komt. Ik heb dat maar al te vaak zien gebeuren...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik geloof niet dat je dagelijks functioneren in de knel komt (zo als jij dat formuleert) als je voor het douche even de tegels met heet water afspoelt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeg ik ook niet maar wel dat er een grote kans is dat de kwaal dermate verergert.

Andere antwoorden (6)

Nee,dan zul je het water moeten koken met het voorwerp erin,dan wordt het steriel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben ook bang dat wat eruit de kraan niet heet genoeg is om bacteriën doden.
Om ze allemaal te doden zal je zeker water van 100°C nodig hebben,al zijn er veel die al bij 60° dood gaan.

Toegevoegd na 4 minuten:
Bacteriën kun je alleen doden wanneer de kooktemperatuur minimaal 90 graden C. is gedurende 3 minuten.
fremar
12 jaar geleden
water verspilling, de meeste bacteriën zijn dol op vocht en warmte. je gaat ze nu juist voeren. net zoals dat een warme lucht handendroger meer bacteriën op levert dan voor het handen wassen. wat het beste werkt is gewoon desinfecteren met een alcohol spray. deze zijn te koop bij de drogist. ( doe dit niet op je handen dit droogt je huid uit. )

Toegevoegd na 1 minuut:
voor je handen is wel een desinfecterende gel tekoop. dit dood de meeste schadelijke bacteriën wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Schijnt ook vies tegen te vallen - maar wat je WEL doodt zijn tevee goede bacterieen die je nodig hebt voor je (huid)weerstand. Rotzooi dus, die in elk keukenkastje zou moeten ontbreken.
Ziekenhuizen is een ander verhaal natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
* vraagt het even aan mijn vriendin die hier medisch mee te maken heeft *. oké de meeste goede bacteriën zitten in je huid, zoals in je poriën en zo. de meeste schadelijke aan de oppervlak. gebruik je een alcohol gel dan worden ze beide gedood. maar de bacteriën aan de operavlak meer als in je huid. conclusie: als je huid niet voor medische doeleinden moet worden gedesinfecteerd, Gebruik gewoon pH neutrale zeep en een Schoone papierenhanddoek.
de meeste bacteriën gaan dood tussen de 60 en 63 graden. dus als jouw hete kraan deze temperatuur heeft (of heter) ja zijn de meeste bacteriën wel weg. het zal alleen niet meevallen bij deze temperatuur je handen te wassen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
inderdaad, als je je handen bacterievrij wilt hebben, zal je een desinfecterende zeep oid moeten gebruiken.
Probeer van dat hele kleine beetje smetvrees af te komen, want de strijd tegen de schadelijk bacterieën heb je bij voorbaat toch al verloren.
Bij een graad of 60 heb je wel de meeste bacterieën gedood, maar met de snelheid waarmee ze zich vermenigvuldigen, zijn ze zo weer allemaal terug.
Je kunt telkens wel je douche aanpakken , maar hoe zit het met de rest van je huis, de kleren die je buiten het huis aan gehad heb, waarmee je op vieze stoelen heb gezeten,met je handen smerige deurkrukken hebt aangeraakt, tussen hoestende mensen hebt gelopen/ gezeten, ongelooflijk vies geld hebt aangepakt en dan je schoenen!
Waar hebben die allemaal gelopen door viezigheid, modder, hondenpoep.
En dan je eigen huis, dat vol ligt met haren en huidschilvers.
De grond van je kamerplanten, dat lijkt wel een dierentuin.
Je boodschappentas, waar misschien wat van je kippenvlees is uitgelekt.
de w.c.
De randen van de koelkast.
Je stofzuiger.
je prullenbak, rolemmer.
En weet je, als je er niets aan doet, behalve het normale onderhoud, overkomt je echt niets.
Je hele lijf zit al vol bacterién, ook na het douchen.
Je mond en keelholte, helemaal vol!

Let wel op in de keuken!
Vaatdoekjes, aanrecht, verpakkingen van vlees en vis.
Is alles nog wel vers genoeg.
Daar schuilt het gevaar, niet zo zeer in je douche.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
dikke plus ed!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En: hoe 'sterieler' je probeert te leven, hoe vatbaarder je voor besmetting wordt, blijkt uit onderzoek.
De minder gewenste huisgenoten zoals bacteriën zorgen er misschien juist voor dat je afweer op peil blijft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Prima.
Geweldige tekst voor iemand die al smetvrees heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist Hippo, als je gaat kamperen en je kruipt door de modder heen je tentje in en je moet heel primitief afwassen en overal is er vuil en vocht, dan worden de meest ook niet ziek van, net wat je al zegt, je afweer moet wat te doen hebben, daar bouw je weerstand mee op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Duidelijk antwoord, Ed! +1
Met heet water alleen lukt dat niet, maar wel met zeep erbij. Om het even wel wasproduct is meer ontsmetend dan water alleen. Stoom daarentegen is wel een zeer accuraat middel, bv met uw stoomstrijkijzer, maar dit lukt dan weer alleen met kleinere voorwerpen. Voor bv een toetsenbord waar geen water mag aankomen bestaan er speciale spay's.
Veel succes en ik wens u verder een gezond leven maar dat wel beter zonder al die enge gedachten.