Kunnen (WNF) pluchen knuffeldieren gewassen worden en zo ja: in de wasmachine of beter per hand?

Ik heb destijds bij de AH een leuke Wereld Natuur Fonds pinguinknuffel aangeschaft en deze aan mijn konijn gegeven als vriendje. Prima keuze geweest, mijn konijn was gek van het ding.
Momenteel is hun vriendschap echter ietwat verandert... Mijn konijn bespringt de pinguin regelmatig.

De knuffel begint dus een beetje onwelriekend te ruiken. Ik vroeg me dus af of die dingen gewassen kunnen worden of dat dat de kwaliteit heel erg aantast.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Duidelijk een ongezonde situatie. Waarschijnlijk zitten ze in een te krappe, betraliede ruimte en mogen ze weinig luchten. We zien dit gedrag ook terug in de gevangenissen in Zuid-Amerika. Ik adviseer je konijn een speciale heropvoedingscursus te geven en de pinguin slachtofferhulp, gecombineerd met creatieve therapie. Voorkom dat slachtoffer en dader(es) elkaar kunnen ontmoeten. Sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
LOL. Ja, de pinguin is echt zwaar getraumatiseerd (hoewel hij het volgens mij zelf heeft uitgelokt). Geen zorgen over de afmetingen van het hok. 150 cm lang, maal 60 cm diep en dan ook nog eens een ruimte van 40x60 op de tweede verdieping. Aandacht komt meneer konijn ook echt niet te kort. Er komt komend voorjaar wel een echt levend maatje bij, maar ik vrees dat ik hem dan eerst even moet laten helpen, anders heb ik in no-time 20 konijnen en dan wordt het hok echt veel te krap.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En als het nieuwe konijn ook een mannetje is, is het probleem niet zo groot. Maar wellicht moet je 'm sowieso laten helpen. Anders blijft hij met z'n geile oogjes naar dat nieuwe frisse groentje kijken, dat helemaal niet zit te wachten op meneer pasto, heu..., meneer konijn die hem wil betasten en beklimmen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Barts3cundo: Ik weet niet, gestoofde pluchen pinguin lijkt me niet echt heel erg lekker

Het beste antwoord

alle knuffeldieren kunnen gewassen worden in de machine, doe het op 30 graden...

je kan het ook op de hand wassen, in lauwwater, doe er wat azijn bij, dat voorkomt dat de kleuren doorlopen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank voor je tip. Hoe lang duurt het voordat de knuffel weer droog is als ik hem op 30 graden gewassen heb?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nou ik denk wel een dag of 2 voor de vulling binnen droog is..
ik weet niet of je nog de verwarming aan hebt, dan is die zo droog..even op de verwarming leggen..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Zo heb ik het ook altijd gedaan met knuffels.
Ik gooide ze ook nog eens in de droger.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet door de mangel, M.?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee dat net niet,ast. :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je pluchen knuffels even in de droger doet (niet helemaal droog laten worden), wordt het pluche juist heel mooi! alle "haartjes"gaan dan weer overeind staan.

Andere antwoorden (1)

Het kan wel. Als er tenminste geen losse onderdelen aan zitten die los kunnen raken in de wasmachine. Dus check de oogjes e.d. voor je het gaat proberen. Gebruik een wasmiddel voor wolwas of een goed fijnwasmiddel en was het knuffeldier het liefste op een wol-wasprogamma. Je kunt nog een wasverzachter toevoegen om het vachtje mooier te houden.
Niet te hard centrifugeren. Het beste is om het knuffeldier gewoon te laten drogen. Dus niet in de droger!!!