Hoe maak ik op milieuvriendelijke wijze de GFT container vrij van stank en vliegen en vliegenlarven zonder buitenkraan voor hogedruk(tuin)slang?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

De meeste antwoorden op jouw vraag zijn goed.

Maar wellicht wilde je vragen: `Hoe HOUD (i.p.v.`maak`) ik op milieuvriendelijke wijze de GFT container vrij van stank en vliegen en vliegenlarven?`

Er zijn inderdaad biologische afbreekbare zakken voor de grote GFT container te koop zodat de bak niet vies wordt. Maar dan kunnen de vliegen je alsnog om de oren zoemen wanneer je de GFT bak open doet en zie je maden die naar de rand zijn gekropen.
Keukenafval, o.a. van fruit en groente ( c.q. etensresten) kun je het beste in kleine biologisch afbreekbare zakjes doen en dan afbinden voordat je ze bij het tuinafval in de bak doet.

Ik heb de kleine formaten (zeg maar iets groter dan een boterhamzakje) nog niet in de winkels zien liggen en daarom koop ik de biologisch afbreekbare (hondenpoep) zakjes bij een dierenwinkel voor mijn dagelijkse fruit en groenteafval.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Een paar emmers warm water met een beetje schoonmaakmiddel er in, en dan maar schrobben met de harde bezem. Leeg kieperen boven het rioolputje en goed laten drogen.

Als je het heel milieuvriendelijk wil doen, gebruik je milieuvriendelijk schoonmaakmiddel.

Als je je bak hierna schoon en stankvrij wilt houden, kun je milieuvriendelijke papieren of afbreekbare groene bakzakken gebruiken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt de bak schoonmaken met een emmer warm water met soda en een ragebol. naspoelen met schoon water. Om luchtjes te voorkomen hangen wij altijd een paar mottenballen in een netje aan de binnenkant van de bak
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Schoonmaken met water en groene zeep.

verdere tips:
een krant onderin leggen
containter uit de zon plaatsen
geen vochtig afval erin doen, maar verpak dit met evt kranten.
evt een stukje hout onder de deksel plaatsen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een allesreiniger is daar goed voor.
Eventueel nog beetje spiritus in de bak verstuiven en laten drogen.

Gebruik daarna 'kunststof' gft-zakken, zodat er minder aankoekt en achterblijft als deze geleegd wordt.
Ook niet teveel natte prut erin gooien of die in kranten wikkelen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Als je overigens in een wijk woont waar je nog niet eens je auto mag wassen, dan ben je de pineut en moet je het maar laten stinken of het afvalwater in je riool zien te dumpen en niet in de putten aan de straatkant.