Hoe krijg ik kaarsvet van een antieke kast af?

Een tijdje terug heb ik een mooie art deco kast gekocht. Van iemand heb ik kandelaars gekregen die er erg goed bij staan alleen toen de kaars opgebrand was kwam er via een gat in het kaarshouder deel onderuit die kandelaar een hele zooi kaarsvet. Nu zit er een ring van kaarsvet in de vorm van de voet van de kandelaar. Kan ik dit van mijn kast afkrijgen? De kast is gemaakt van eikenhout en in de was gezet en +/- 90 jaar oud.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Dat klopt inderdaad, je moet er een vel keukenpapier of een zakdoek overheen houden en dan niet strijken, maar met je strijkijzer stomen. Dan wordt al het kaarsvet in het doekje opgenomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

De föhn erop zetten en dan kan je het met een mesje er zo afhalen als je geluk hebt. Misschien lukt het ook wel zo zonder föhn, als het goed hard is,
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat ook kan is een vel keukenrol en daaroverheen strijken. Papier zuigt zoden het warm is gelijk het kaarsvet op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met de fohn,en dan met een plastic
spateltje er af peuteren.
Zorg dat het kaarsvet goed vloeibaar
is.
Suc6
12 jaar geleden
Waarschijnlijk heb je het echte kaarsvet er wel af maar zit je nog met een ingetrokken vette kring. Ik heb op mijn eiken kastje ook zoiets gehad en dat met heel fijne schuurwol afgeschuurd en toen overnieuw was erop gesmeerd. Probeer op een onzichtbare plaats wat het resultaat hiervan is voor je echt op de vlek aan de gang gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je oud kaarsvet op je antieke kast hebt, maak het dan schoon met een keukenpapiertje en wat terpentine. Het kaarsvet verdwijnt binnen 1 veeg. Zet daarna de plek waar je het kaarsvet hebt verwijderd meteen weer in de was.