Hoe krijg ik katten urine uit kleding? (zie toelichting)

Een van onze katertjes (2 broertjes) plast sinds kort op kleding en overal in de kamer trouwens. Nu laten we ze binnenkort castreren en hopen hiermee dat dit over gaat.

Na het wassen van de kleding blijft de vieze penetrante geur van de urine in de kleding hangen. Welk middel kun je bij je was doen om dit te laten verdwijnen?

"leuk weetje" Ik ben allergisch voor zeep en parfum. (uiteraard wel de "kattenkleding" gewassen met zeep)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
24.3K

Het beste antwoord

week je kleiding in biotex groen; dan kunnen de enzymen hun werk doen.
naspoelen met water met azijn.

verder zou ik even een plasje opvangen en inleveren: mogelijk heeft je katertje last van blaasontsteking/ blaasgruis.
dat laatste kan tot verstopping leiden, dus ik zou snel de plas even na laten kijken.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klinkt logisch! stom dat ik er zelf niet aan heb gedacht. blaasgruis lijkt me niet, hij is pas 7 maand. of is het naïef om te denken dat alleen oude katten dat krijgen? heb je een tip voor het opvangen van de urine?
Rieneke1
12 jaar geleden
juist jonge katten zijn vatbaar voor gruis, en katertjes lopen extra risico door hun nauwe plasbuis.
even laten controleren, kosten zijn ongeveer 7 euro. zet je katertje, met eten en drinken, in de badkamer.
verwijder kleedjes, en doe de stop op de afvoeren.
spoel een teiltje grondig uit met heet water.
vul het teiltje met in reepjes geknipte vuilniszak, zodat het beestje wat te graven heeft.
ik zou dit aankomende nacht doen, dan kan je als het goed is morgenochtend de plas inleveren.
succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie tip, hoewel nog niet nodig : ik zal hem zeker onthouden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, mijn katje had ook blaasontsteking toen hij nog klein was. Zij kunnen dit krijgen door stress en mijn kat is nogal stressgevoelig. Geen blaasgruis, maar enkel blaasontsteking kan ook.

Andere antwoorden (5)

Het enige dat bij ons heeft geholpen (op bekleding enzo) is ecodor. Op kleding echter wil op een wat hogere temperatuur wassen (minimaal 60 graden - kan ook prima met Neutral) of een nachtje in de biotex ook nog wel eens helpen.

Parfum heeft natuurlijk helemaal geen nut ; dat maskeert hooguit (tijdelijk) de geur, maar verwijdert hem zeer zeker niet.

Toegevoegd na 47 seconden:
En inderdaad, zo spoedig mogelijk laten castreren (voor het een gewoonte is geworden) is zeker verstandig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, niet zolang ze me daar niet goed voor betalen.
Probeer eens zuiveringszout aan je was toe te voegen.
En als er geplast word direct zuiveringszout /bakpoeder op de plek strooien tijdje laten intrekken en dan droog deppen met keuken papier.
12 jaar geleden
Gebruik hiervoor PureAyre geurverwijderaar om kattenurinegeur- en vlekken te verwijderen.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.pureayre.nl/index.php?action=extra&extra=A_kattenpis_geur_verwijderen_&lang=NL
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natriumbicarbonaat, ook bekend als 'maagzout', verwijdert geuren, ook parfumgeuren trouwens, uit kleding en kan zonder enig probleem in de wasmachine gebruikt worden. Wordt verkocht bij de apotheek.
Toevoegen aan wat je nu gebruikt of aan wasnootjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om urine geur uit kleding te verwijderen kun je de kleding het beste 1 uur laten weken in Vanish Oxi Action Hygiëne poeder.

Hoe werkt het ? Oxi Action Hygiëne poeder combineert Oxi Vlek zoekers die elke vlek aanpakken, zelfs de lastigste en vetste vlekken. De Hygiëne functie zorgt hygiënische was.

Het werkt heel makkelijk: voeg 1 schep (60g) Vanish oxi Action Hygiene toe aan 4l warm water (40 graden); 1uur inweken. Na het weken de kledingstukken zoals gewoonlijk wassen of zorgvuldig uitspoelen. Het is veilig voor kleding, zowel voor gekleurde als witte was. Niet gebruiken op wol, zijde of leer.