Kun je dunne bleek op een muurverf van de hema spuiten ivm schimmel (zie uitleg)?

Ik heb behoorlijk wat last van schimmel in de badkamer. Ik vind het zowiezo al eng om weg te halen, de een zegt dat het niet zoveel kwaad kan, de ander voorspelt dodelijke longontsteking dus ja. Nu las ik een tip om onverdunde dunne bleek middels een plantenspuit op de aangedane plaatsen te spuiten, het in te laten weken en dan af te spoelen. Volgens deze persoon zou het dan als sneeuw voor de zon verdwijnen (tijdelijk uiteraard).

Ik heb tot 1.70 tegeltjes, dat lijkt me verder geen probleem, daarboven zit een muur met grof stucwerk die ik tijden geleden eens knalroze heb geverft met muurverf van de hema (goedkope). Nu vraa ik me dus af of ik daar zomaar dunne bleek op kan spuiten of dat er dan giftige stoffen vrij gaan komen. Ik weet namelijk niet wat er in die muurverf zit en mijn scheikunde lessen zijn zo lang geleden dat ik me daar ook weinig van herinner.

Kan iemand me misschien vertellen hoe dit zit? Ik heb 3 katten en ik kan al slecht tegen chloor dus ik wil geen risico's nemen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mocht je de stoute schoenen aantrekken en het proberen met bleek, raad ik je aan het eerst even in een klein (onzichtbaar) hoekje uit te proberen, om te kijken of je muren hierna nog knalroze zijn!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
lol, ik ben wel een beetje over mn knalroze periode heen eigenlijk... Het vloekt ook verschrikkelijk tegen de azuurblauwe tegels. vlaag van verstandsverbijstering destijds =)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
lichtroze is véél mooier bij azuurblauw;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
uhuh... offe... wit! =))

Het beste antwoord

Kan je slecht tegen chloor maak t dan schoon met een soda/water oplossing.

Doe eventueel een mondkapje op maar zeker een veiligheidsbril soda in je ogen is geen pretje!
Na reinigen spoelt je grondig na met water en dan goed laten drogen.

Krijg je het niet goed schoon dan overschilderen!

Alabastine heeft speciale 2in1 muurverf voor badkamer & keuken.

De vlekken verwijderen alleen is echter niet genoeg, je moet ook op zoek gaan naar de oorzaak. In de badkamer zijn schimmelproblemen toe te schrijven aan een gebrekkige ventilatie en verluchting.
Als je geen badkamerkachel hebt is dat zeker een optie om na het douchen de boel snel droog te krijgen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb een verwarming in de badkamer net zoals in huis, die gaat pas aan als het in de woonkamer kouder word dan 20 graden, dus in de zomer staat ie veelal uit. Ook is er een klapraam dat overdag open staat en snachts op een kier. Ik ben zelf nogal van het kokendheet douchen en dan maak je natuurlijk al meer vocht en condens aan. Misschien moet ik dat ook afleren. Als je het niet goed schoonkrijgt en je wilt overschilderen, komt het er dan niet zet zo hard weer doorheen? Want dan is de schimmel toch niet echt weg?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maak jij na het douchen je tegeltjes en de vloer droog met een wisser? Sinds ik dat doe, heb ik geen last meer van zwarte schimmelplekken tussen m'n voegen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je t hebt schoongemaakt en het is niet goed wit geworden erna kan je als t droog is overschilderen met dat product van alabastine die bevat schimmelwerende bestanddelen.
Blijft t echter toch terugkomen ligt de oorzaak ergens anders.
Heb gewoond in een huis waar dat probleem ook was toen heeft de woningbouw uiteindelijk een mechanische afzuigventilatie moeten plaatsen om het te verhelpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee susie, dat doe ik eigenlijk nooit... puur luiheid denk ik... Ik zal er eens mee beginnen... @johanztm, oke, dat ga ik dat maar doen... want zo is het me ook niets... dankje voor de goede tip.

Andere antwoorden (3)

als je nog wat latex hebt staan, kun je die ergens op schilderen en het daarop uitproberen, ik heb zelf goede ervaringen met vocht en schimmelverwijderaar van HG
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
je was me net voor, + :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat spul van HG doet wonderen. Begin daar maar eens mee!
ik heb dit zelf ook gedaan, zonder nadelige gevolgen voor mij of m'n katten.
het heeft alleen niet zoveel zin, want binnen de kortste keren is de schimmel weer terug.
hg heeft een veilig middel waar je veel en veel langer resultaat van hebt.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
daar had ik ook al aan zitten denken... tot ik dit las...
http://nl.hg.eu/userfiles/product/info/NL/125848_safety_186_Schimmel-,_vocht-,_&_weerplekkenreiniger_1.0.pdf misschien ben ik overbezorgd maar ik vind het echt doodeng..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan geen kwaad, goed ventileren.
Van chloor kun je eenzelfde gebruiksaanwijzing met waarschuwingen maken.
Als het echt zo gevaarlijk was als jij denkt werd het niet verkocht.
En het helpt echt, als enig middel wat ik geprobeerd heb en dat zijn er heel wat.
Ik heb een kleine douche met daarin mijn droger en wasmachine, is niet tegen aan te ventileren, maar met HG blijft de schimmel ruim een jaar weg, komt er een plekje terug dan spuit ik er even over en foetsie.
Ik denk dat je de schimmel erger moet vinden dan het middel waarmee je het verwijdert.
Rieneke1
12 jaar geleden
ja, ik begrijp je, maar als je de bijsluiter leest dan durf je toch geen paracetamolletje meer te nemen, bij wijze van spreken? gewoon voorzichtig mee omgaan.
katten uit de buurt, raam wagenwijd open, handschoenen aan, en niet knoeien. of je laat de schimmel de schimmel ;)
Eerst de wanden schoonmaken met verdunde bleek of met soda. Wat ook goed werkt is schimmelvreter van Bison. Daarna de douche minimaal 2 keer behandelen met
Steridex. Eerste laag horizontaal aanbrengen en 2de laag verticaal. Mocht er dan na een tijdje nog een schimmelplekje doorkomen, dan kan je dit direct en eenvoudig aanpakken met een beetje soda in lauw water.
Goedkope muurverf is meestal op waterbasis en het roze zal wel aangetast worden.
Steridex is een hoogwaardige coating die speciaal werkt om schimmel tegen te gaan. Deze verf is er in een waaier van kleuren, en is goed bestendig tegen hete temperaturen en werkt erg prettig omdat hij elastisch is.
Ik heb het jaren geleden ook gedaan, omdat ik er ook om de paar maanden weer last van had. De woningbouw moest steeds weer komen en dat was ik zat. Sindsdien blijft de schimmel weg, het helpt dus echt. Wel bij het schoonmaken voor ventilatie zorgen. Heb je geen raampje of afzuiging in de douche, zet dan alle deuren open en in de slaapkamers de ramen open. Ga niet in een afgesloten douche aan de gang,

Toegevoegd na 2 minuten:
http://www.admb.be/evap/!evap.nieuws_pagina.show?p_code=2006_03_vekmo_pentagonplastics_art7_schimmelbestendige_coatings&p_taal=N
amc