Waaruit bestaat stof?

Met stof bedoel ik niet katoen of nylon of zo.
Ik bedoel die irritante stof die ronddwarrelt door je huis en je om de haverklap op je meubels vindt. Ik denk zelf dat er o.a. huidschilfers van mensen inzitten, maar wat nog meer?

Weet jij het antwoord?

/2500

Stof bestaat uit vele onderdelen zoals schimmels, veren, kapok, jute, rubber, maar vooral beestjes en deze heten mijten. Ook het katallergeen wordt meestal gevonden. De samenstelling varieert dus sterk door klimaat, de tijd van het jaar en vooral door het soort gebouw. Zelfs in huis is het stof in de badkamer niet hetzelfde als in de slaapkamers. In een boerderij is het zeker anders. De belangrijkste prikkel in stof wordt gevormd door de uitwerpselen (microscopisch kleine keutels) van de huisstofmijt. Dit beestje scharrelt in aantal van vele miljoenen in ieders huis rond. Ze worden aangetroffen in allerlei woningtextiel, zoals lakens en dekens, vloerbekleding, jute, tafelkleden, gordijnen en ook in pluizig kinderspeelgoed. In één matras zitten wel twee miljoen microscopisch kleine mijten die in de kleine uurtjes te voorschijn komen om zich te goed te doen aan de talgachtige oliën en te smullen van al die knapperige huidschilfers die al slapend en woelend de mens verliest. Alleen al het kussen kan veertigduizend van die mijten herbergen. En denk maar niet dat een schone sloop enig verschil zal maken Ze voeden zich dus met menselijke huidschilfers. Eén mens produceert dagelijks voldoende dode cellen om één miljoen mijten te voeden. Dit is de reden dat zij zeer veel in beddengoed worden aangetroffen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100