Mijn was is dikwijls niet zuiver hoe krijg je bloed en zweetplekken en oude vlekken best verwijderd?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.2K
Amadea
12 jaar geleden
Bloedvlekken krijg je er achteraf niet meer uit met wassen. Die moet je meteen na het geschieden grondig uitspoelen met koud water.

Antwoorden (7)

Je kunt je kleding eerst laten weken in een sopje. Ook een hogere temperatuur kan helpen, bijv. 60 graden ipv 40? Stop de machine ook niet te vol en kies eens voor een voorwasprogramma. Wat ik ook weleens gehoord heb (maar nooit uitgeprobeerd), is de vlekken eerst in te smeren met tandpasta!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bloedvlekken altijd weken in KOUD water, zonder wasmiddel.
Zweetvlekken kun je best verwijderen door van te voren de plek te behandelen met azijnwater en dan wassen wassen.
De andere vlekken vooraf bewerken met ossegalzeep of citroentje.

Toegevoegd na 1 minuut:
Wat soda aan het wasmiddel toevoegen of biocarbonaat wil ook wel eens helpen.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
azijnwater is dat gewone azijn aangelengd met water?
j5m
12 jaar geleden
Ja water met in stevige scheut azijn.
Bloed verwijderen:

Verse bloedvlekken verwijderen
Behandel verse bloedvlekken nooit met warm of heet water. De warmte zorgt er immers voor dat het bloed stolt en op die manier worden de vlekken moeilijker te verwijderen. Hoe pak je ze dan wel aan?

Werkwijze 1:

Giet wat melk over de vlek.
Dep met een propere doek.
Was de stof daarna in de wasmachine.
Werkwijze 2:

Spoel de bloedvlek met koud water.
Week de stof daarna in koud water waaraan je flink wat zout of soda toevoegt.
Spoel de stof daarna opnieuw uit met koud water.
Was het (kledingstuk) ten slotte in de wasmachine

Op de link staan meer tips zowel voor verse als oude bloedvlekken

http://www.infotalia.com/nld/wonen/huishouden/wassen_en_strijken/wasstrijk_detail.asp?id=1061

Zweetplekken

Zweetgeurtjes doen verdwijnen
Schaf je een goede deodorant aan die zelf geen vlekken achterlaat. Zitten er toch vieze geurtjes in je kledij, verwijder ze dan zo:

Maak de vlek nat met warm water en wat soda. Laat dat mengsel een half uurtje intrekken. Daarna kan je het kledingstuk gewoon wassen.
Vlekkenzout kan je droog gebruiken als geurvreter. Strooi het op onfris ruikende plekken of desnoods je hele kledingstuk. Laat het zout de geuren opnemen, een hele nacht desnoods. Nadat je het zout hebt verwijderd, kan je het kledingstuk gewoon wassen.
Zweetvlekken behandelen

Extra wasmiddel

Behandel de vlek met vloeibaar wasmiddel of maak een papje van waspoeder voor witte was en wat water.
Laat dat een half uur intrekken.
Daarna was je het gewoon in de wasmachine met de andere was.
Azijn

Meng azijn met water en breng het op de vlek aan.
Laat het een half uur intrekken.
Was vervolgens op koude temperatuur in de wasmachine.

Veel meer tips vind je op:
http://www.infotalia.com/nld/wonen/huishouden/wassen_en_strijken/wasstrijk_detail.asp?id=726
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik gebruik normaal gesproken voor boordranden, manchetten, zweetplekken en andere vlekken Shout als plaatselijke vlekkenoplosser. Dit smeer ik op de aangedane plaatsen en dan gaat het de wasmachine in of ik laat het heel even inweken (dan draai ik eerst een andere was).
Daarnaast doe ik ook een schepje Vanish oxiaction in het vakje van het hoofdwasmiddel. Meestal is dit afdoende.

Aanvullende tips voor een zo helder mogelijk resultaat.
- Zo warm als mogelijk is voor de stof wassen.
- Biotex voorwas met voorwasprogramma draaien of de vuile was in Biotex groen voorweken in een emmer en een nacht laten staan voordat je het in de wasmachine doet.
(N.B.: mijn vorige wasmachine kon ik tijdens het programma gewoon stopzetten wanneer ik wilde. Dit was handig, wanneer ik een voorprogramma draaide. Dan zette ik hem stop tegen het einde hiervan en liet ik hem enige tijd extra inweken voordat ik het programma weer voort liet zetten. Met de machine die ik nu heb kan dit niet meer en gebruik ik dus de emmer en de nacht in laten weken met extreem vuile was.
- Wasmachine niet te vol proppen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Wit textiel met vlekken stip ik wel eens voorzichtig aan met (verdund) bleekwater. Als allerlaatste redmiddel om een hardnekkige vlek te verwijderen. Met een wattenstaafje en stromend water bij de hand. Zo heb ik ook wel eens tussen de borduursels op een witte blouse zitten stippen en spoelen en was de blouse toch nog acceptabel schoon om weer te dragen. ;-)
Met gebroken wit, kun je dit ook proberen als het textiel anders toch weg zou moeten, maar dan moet je het echt wel verdund doen en zeker niet te lang laten zitten en heel goed spoelen.
Overweeg ook of je liever een 'witte' vlek hebt, dan een donkere veeg...

Ik heb eens in een dikke kwaliteit molton een bloedvlek verwijderd met pure bleekwater, alleen zat er toen een gat in de molton! Ik had het te lang laten zitten en mijn moeder moest erg lachen om mijn blunder, want dat had ik toch kunnen weten? Maak dus niet dezelfde fout als ik en gebruik bleek met zorg en aandacht! ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je hebt van die kleine flesjes van dr. beckmann (en geloof ik ook van citin en sorbo) voor allerlei vlekken verschillende flesjes, ook voor zweetplekken, die gebruik ik altijd,werken heel goed!! te koop bij o.a.DA en Kruidvat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik doe bij elke was een schepje Vanish.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Serieus? Of is dit bedacht i.v.m. de nieuwe kennispartner?!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dat spul werkt echt goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zal best, maar ik doe bij geen enkele was een schepje Vanish en dan is het ook gewoon schoon. Dus als extratje voor een echt vieze was kan ik me dit wel voorstellen. Maar standaard? Dat is echt overdreven. Scheutje azijn erbij als wasverzachter en nooit problemen met vlekken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies, mormel! +
Pluimpje, omgaan met 'lastige vlekken' is de specialiteit van onze nieuwste maar nog prille 'GV-kennispartner'. Hieronder tref je een link inzake prangende vlekkenvragen, maar het is natuurlijk de bedoeling dat zij gaan antwoorden op jouw vraag!

Omdat het nog zo 'vers' is, heb geduld......