Hoe kan je het beste je ingebouwde vriezer ontdooien?

Vandaag wilde ik mijn vriezer dicht doen toen ik bemerkte dat deze ws al even niet goed dicht was want de hele vriezer zat onder het ijs en kon niet goed meer dicht.
Nu heb ik zo'n inbouwkoelkast met vriezer.
Hoe kan ik nu het beste die vriezer ontdooien zonder mijn koelkast uit te zetten?
Kost het nu niet heel veel stroom om mijn vriezer wagewijd open te hebben staan om te ontdooien?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
56.7K

Het beste antwoord

Haal hem leeg. Doe alles in diepvries tassen die je in de supermarkt meeneemt ( ik bewaar ze juist hiervoor) of neem de koelbox en zet ze buiten als het fris is. De avonden zijn al tamelijk fris nu. Zet een grote pan heet water erin en doe de deur dicht. Of koop zo`n ontdooi spray voor de koelkast. Echt, dan is hij heel snel ontdooit. Ik heb hem zelf eens in een kluszaak gekocht. Hij is van H.G en heet;"diepvries snel ontdooier". Perfect om ook tussendoor je vriezer te ontdooien.Na enkele minuten inwerken is je ijs al verdwenen. In jouw geval moet je de dikke laag ijs eerst wat afsteken met zo`n kunststof krabber. Na het ontdooien kun je hem even schoonmaken en heel belangrijk goed droogmaken.

Toegevoegd na 4 minuten:
Het beste is wel de stroom eraf, vooral als je met heet water werkt.dit duurt langer als de spray. Er zit toch gewoon een thermostaat in de koelkast die je op 0 kunt draaien? Of een knop aan de voorkant?
amc
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Je kan best even je koelkast uitzetten zo lang duurt ontdooien niet, zet een bak warm water in je vriezer en hij is zo ontdooid. Het kost meer energie zoals hij nu is met al het ijs wat er in zit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je je koelkast in de tussentijd gewoon dicht laat zitten, koelt hij zelfs niet of nauwelijks af. Oh nee, warmt-ie nauwelijks op bedoel ik. Met een fohn gaat ook lekker snel trouwens.
Hij kost ook meer stroom als hij helemaal onder het ijs zit.

Je zou toch echt een keer heel je koelkast uit moeten zetten.
Bekijk het van de zonnige kant; als hij toch uit moet en je je spullen eruit haalt. Heb je gelijk de tijd is om hem grondig schoon te maken!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kijk eens achter de keukenplint. meestal zit daar het stopcontact. zo uitzetten deur openlaten en rest wijst zich vanzelf
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zonder de stroom eraf te halen kan dit niet, dus ook de koelkast moet uit!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb een losse diepvrieskist. Die ontdooi ik altijd met de fohn. Dat klusje heb ik in een halfuur gepiept. Een uur vantevoren trek ik de stekker eruit, maar laat hem nog wel dichtzitten.
Als je het op deze manier doet, zullen je spullen echt niet overstuur gaan omdat het supersnel gaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maak de vriezer leeg , doe de inhoud in een krat of doos , dek deze goed af met kranten en leg desnoods nog een deken er overheen. Neem een emmer of pan met heet water, doe een rubber handschoen aan en deb het hete water met een handoek over het ijs. Herhaal dit telkens en je zult zien dat het ijs zienderogen dunner wordt en tenslotte los laat. Je kunt het proces nog versnellen door met een plastic spatel het ijs van de wand te steken . Verwijder vervolgens het afgestoken ijs en maak de ijskast droog. En klaar is kees.

Toegevoegd na 2 minuten:
Niet vergeten stekker er uit
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet de stroom altijd afleggen bij ontdooien. En niet forceren, dat berokkent schade.