Ik moet de vieze, vette stinkende kokskleding van mijn man zelf wassen. Wasmachine en droger stinken na gebruik en de was daarna ook, iemand tips?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
12.1K
Rieneke1
12 jaar geleden
ik zou iig geen wasverzachter gebruiken, maar schoonmaakazijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ Proxner: voorheen werd het door het restaurant uitbesteed maar per januari moet het personeel het dus zelf gaan doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sommige dingen KUN je nu eenmaal niet op 30-40 graden wassen, wat de wasmiddelenreclame ook beweert. Kokskleding = kookwas. (Okee, 90 graden volstaat meestal wel).

Antwoorden (6)

Kokskleding van een beetje kwaliteit kun je wassen op 90°. Daar zou ik eens mee beginnen. Tevens zout of soda bij het wasmiddel voegen (1:1) en een goede wasverzachter. Dus niet een goedkope waarvan de geur al is vervlogen als het uit de droger komt. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar het helpt wel om je was extra fris te laten ruiken :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en 90 graden doet het top
Ik gebruik graag Biotex voorwas voor erg vieze kleding.
Je kunt deze in de wasmachine gebruiken en een voorwasprogramma gebruiken, maar zelf zet ik het liever een nachtje in een emmer om te weken.

De tip van azijn is ook een goede. In het vakje van de wasverzachter doen. Probeer beide zou ik zeggen! Laat je weten hoe het bevalt? :-)

Toegevoegd na 2 minuten:
In de emmer gaat dan trouwens biotex groen, geen blauwe van de voorwas... ;-)

Toegevoegd na 13 minuten:
Ik ben duidelijk iets te snel geweest met beantwoorden, want weer schiet me wat te binnen:
Als je merkt dat de eerste draai na de vette was nog niet helemaal schoon en fris uit de wasmachine komt, kun je de eerstvolgende draai ook nog even zo heet mogelijk kunnen draaien. Veel witte was kan ook met kookwas. Voeg dan ook weer azijn toe aan het spoelwater. Dan zal de de vette was toch geen effect meer hebben op nog een draai erna?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bij mijn kokskleren volstaat een wasje van 90 graden en een goed wasmiddel (Ariel werkt prima).
Dan zijn alle vlekken er af en is die frituurlucht er ook uit
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eerst weken in de Vanish en daarna op 60 graden wassen met een schepje Vanish bij het wasmiddel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier zou ik totaal geen probleem van maken.
Was op 60 graden met een witwasmiddel en een schepje Vanish.
Blijkt het dan niet schoon te zijn kun je altijd nog verhogen naar 90 graden en daarna eventueel ook nog de voorwas met biotex erbij.
Maar begin met 60 graden, omdat dan het meeste echt wel schoon is.
Dat stinken kun je voorkomen door wel het witte was programma te kiezen, en niet een kort programma.
TIP: Laat het niet helemaal droog worden, maar strijk het eerst, dan krijg je het ook super glad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan je kokskleding bij een wasserette wassen, zo heb je thuis niet last van de geurtjes in je wasmachine en droger
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
sorry maar ik vind dit echt grappig :D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
leg uit
HandyWash
een jaar geleden
Als eigenaar van een wasserette vind ik bovenstaande tip ronduit asociaal! Je bezorgt degene die na jou de machine gebruikt een nare ervaring én je probleem is niet opgelost. De programma's van de wasmachines bij de wasserette zijn meestal kort en zullen er niet altijd voor zorgen dat erg vieze, vette (koks)kleding wel goed schoon wordt. Als het niet lukt met je eigen wasmachine en de tips die je hier hebt gekregen kan je best eens raad vragen bij een plaatselijke wasserette, grote kans dat ze je kunnen helpen. Professioneel wasgoed overlaten aan professionals is het beste advies dat ik je kan geven, zoals veel van mijn klanten inmiddels ervaren!