mijn dekbed is gemaakt van stug katoen. is er een manier om de stof soepeler te krijgen?

geen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
15.4K

Het beste antwoord

Ja, na het wassen,met wasverzachter spoelen.
En anders bij het laatste spoelwater een scheut
azijn.
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Katoenen beddengoed (en bijvoorbeeld ook kledingstukken) ondergaan in de fabriek vaak een paar bewerkingen (waaronder het pappen vooral, zodat het makkelijk in de verpakking te vouwen is danwel niet teveel kreukt tijdens transport) dat ze wat stug en ruw maakt. Na de eerste keer wassen is dit verdwenen.

Een nieuw dekbed kun je dus het beste eigenlijk eerst een keer wassen, anders kan het inderdaad wat ruw en stug aanvoelen. Mettertijd slijt dit wel. Wasverzachter is nergens voor nodig. Met mooi weer buiten hangen is wel weer goed voor een lekker zachte was, maarja, daar is het nu niet helemaal het weer voor vrees ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had een keer dezelfde "miskoop" en die was echt niet soepel te krijgen.
Nu gebruik ik hem weleens s,winters met een laken eronder, dat is gelijk warmer en je hoeft hem minder snel te wassen, wat alleen maar prettig is s,winters.
Dus met een lekker soepel laken extra , is het weer behaaglijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de droger drogen en daarna ophangen (omdat van die grote lappen vaak in elkaar rollen en het dan niet gelijkmatig droog is). Door het bewegend opdrogen wordt de stof zo soepel als mogelijk is. Dit zou dus ook buiten kunnen, maar optimaal zacht wordt het in de droger is mijn ervaring.

Gaat het om het dekbed of de dekbedhoes?
Een stug dekbed wordt misschien prettiger in gebruik met een zacht flanellen beddengoed.
Als het om de hoes gaat en de stof is en blijft stug, ondanks alle tips om de stof zachter te maken -> een laken tussen jou en het dekbed leggen kan natuurlijk altijd, maar je zou kunnen overwegen om de onderkant te vervangen door een stuk laken dat je wèl fijn vindt. Of eventueel op de hoes naaien. Dan heb je niet het nadeel van een los laken in je bed, want als je veel draait in bed, is dit niet fijn en word je vaak toch weer wakker met het laken naar beneden getrapt of aan de zijkant. ;-)

Toegevoegd na 4 minuten:
Hiervoor zou je een dekbedhoes kunnen gebruiken die je wel lekker vindt liggen, maar niet meer zo mooi vindt.
Hou wel rekening met de duurzaamheid van de stof. Als het dekbed al veelvuldig gebruikt is, is het misschien het vernaaien niet meer waard, omdat de stof voortijdig sleets (slijtage) zal raken.

Twee éénpersoons dekbedden of een tweepersoons dekbed kun je zacht maken met één éénpersoons dekbed. ;-)

Toegevoegd na 7 minuten:
Nog een leuk idee: Als je toch gaat vernaaien, is het misschien leuk om een ander stofje te gebruiken dan gewoon katoen. Als je een koukleum bent, kun je bijvoorbeeld ook fleece gebruiken (flanel is ook fijn). In de winter mèt je dekbed erin en in de zomer eventueel zonder.

Houd rekening met meer wasvolume en laat je eventueel adviseren in de stofjeswinkel om verschil in krimp te voorkomen. Katoen krimpt sowieso, dus als de hoes al gewassen is, zul je nieuwe stof ook moeten wassen voordat je gaat naaien. ;-)