Wat zijn de voor-en nadelen van een stofzuiger zonder stofzak ?

technisch,geluid,praktisch

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moete van tijd tot tijd die filter-reservoir helemaal reinigen en dat moet dan eerst weer drogen enzo. Echt onhandig. Ik had er een, die heb ik snel weer weggedaan!

Het beste antwoord

Dat is heel persoonlijk. Veel mensen vinden zonder zak onhygiënisch, ik vind het persoonlijk juist wel hygiënisch omdat ik na elke zuig beurt alles, inclusief filter en cilinder schoon spoel.

Voordelen:
Nooit meer dure stofzakken hoeven kopen
Meer zuigkracht
Geen extra afval

Nadelen:
Aankoopprijs duurder (vaak)
Stofzuiger moet wel steeds gereinigd worden
Maken vaak iets meer herrie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind de grote dure stofzuigers zonder zak niet prettig werken. Ik heb zelf een kleine (zonder zak) voor nog geen 3 tientjes bij de media markt gekocht. Zuigt geweldig, handig schoonmaken en heel licht. Ook is het snoer lang genoeg. Wel is ie van plastic (ook de buis) dus voorzichtig mee omgaan. Dit is hem: http://www.mediamarkt.nl/mcs/catentry/OVC200,10259,14861,193069.html#infoTabNav
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vooral dat ' meer zuigkracht' valt dus extreem vies tegen ; zoek de reviews er maar op na.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alle bedankt voor je advies
mvg

Andere antwoorden (4)

Voordelen : geen.
Nadelen : Meer lawaai, minder resultaat, en in plaats van af en toe een zak verwisselen de stofzuiger moeten legen.

Ik ben er ooit een keer eenmalig , en dat was dus echt eens maar nooit weer. En als je veegt voordat je zuigt, hoef je maar heel af en toe de zak te verwisselen. (ik moet dat ongeveer eens per jaar).

Toegevoegd na 22 minuten:
2e alinea : moet zijn....ooit eenmalig ingetrapt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waar jij die zilveren medaille vandaan haalt...... je antwoord betreffende de stofzuiger daar kan ik geen touw aan vastknopen. "Ik ben er ooit een keer eenmalig , en dat was dus echt eens maar nooit weer. En als je veegt voordat je zuigt, hoef je maar heel af en toe de zak te verwisselen", sorry maar had je een hier een borreltje teveel opgezogen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alleen het woord 'inget rapt' is weggevallen in de eerste zin (na eenmalig), de tweede zin is niets onbegrijpelijks of dubbelzinnigs aan. Tenzij je natuurlijk geen huishouden doet en dus het verschil tussen vegen en zuigen niet kent.
En als je een poosje meeloopt op GV, weet je dat drinken wel het laatste is dat ik doe; dat soort bijdehante opmerkingen mag je dus voor je houden.
Amadea
12 jaar geleden
Maar Marleen, heb jij dan een parket- of anderssoortige houten vloer? Ik heb - behalve in de keuken - overal tapijt liggen en daar valt niet zoveel aan te vegen maar des te meer te zuigen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zijn er nog steeds mensen met tapijt op de vloer dan ?? Nee, dat heb ik al meer dan tien jaar niet meer, en in de woongedeeltes van het huis al 20. Ik heb een paar vloerkleden, maar ja, ook DIE maak ik eerst zo veel mogelijk schoon/leeg voor ik ze zuig. Kortharige kleden bezemen prima (rubber bezem, ideaal ook voor haren), langharige wat minder.
Eerst de traditionele stofzuiger met stofzak. Deze stofzuiger zuigt de lucht en het stof aan door een poreuze stofzak. Het stof blijft in de stofzak achter en de lucht wordt opnieuw uitgeblazen. Doordat de stofzak geregeld vervangen wordt door een nieuwe, blijft de stofzuiger langer schoon. Is de stofzak vol, krijg je bij bepaalde modellen daarvan een verwittiging via een indicator-lampje. Bovendien ligt de aankoopprijs van een stofzuiger met stofzak over het algemeen lager dan die van een stofzuiger zonder stofzak.

Toch kleven er ook enkele nadelen aan de stofzuiger met stofzak. Bij de meeste modellen neemt de zuigkracht geleidelijk aan af naarmate de stofzak voller wordt. Boosdoeners zijn de gaatjes in de stofzak die gedeeltelijk verstopt raken. De zoektocht naar de geschikte stofzak is trouwens niet altijd even makkelijk (vooral bij oudere stofzuigers). De papieren of katoenen stofzakken zorgen voor extra afval, want de zakken kunnen niet hergebruikt worden.
Stofzuiger zonder stofzak
Tegenover de traditionele stofzuiger staat de stofzuiger zonder stofzak. In navolging van het merk Dyson hebben hebben bijna alle merken ondertussen wel een of ander model zonder stofzak in het gamma.

Hoe werken deze stofzuigers? Stof en lucht worden gescheiden door een krachtige luchtwerveling of cycloon. Het stof wordt uit de luchtstroom geduwd, en opgevangen in een uitneembare stofbak. Wanneer de vergaarbak vol zit, hoef je hem enkel te ledigen in de vuilnisemmer. Eigenaars van een huisdier zullen dat zeker weten te appreciëren. Zij moeten niet steeds een nieuwe stofzak aankopen.

Ook voor de filters hoef je maar éénmaal te betalen, deze kan je op regelmatige basis zelf schoon houden door onder de kraan te houden. De zuigkracht van een stofzuiger met vergaarbak zal over het algemeen niet afnemen als deze goed wordt onderhouden.

Een laatste voordeel is dat je dankzij de transparante opvangbak steeds het resultaat ziet van je stofzuiginspanningen.
fremar
12 jaar geleden
Sinds zo'n 15 jaar heb ik een stofzuiger zonder zak waarmee ik droog en nat kan zuigen en het bevalt mij prima,ze zijn groter[ik heb een rond hoog model]
Ze produceren wel meer geluid,het vuil is ook makkelijk te verwijderen want ik schuif er een vuilniszak overheen en schud de bak zo leeg in de vuilniszak en ik kan er weer een tijd tegenaan.
Ook vind ik het handig dat er een blaasmond op zit i.v.m. de kachel uitblazen als deze aan een schoonmaakbeurt toe is,maar ook om luchtbedden o.i.d. mee op te pompen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De keuze tussen een stofzuiger met zak of een zonder zak (met reservoir) bestond een aantal jaren geleden nog niet. De stofzuigers die gebruik maken van een stofzak zijn nog altijd de meest verkopende toestellen, maar steeds meer mensen kiezen voor een zakloze stofzuiger. Een vergelijking.

Met stofzak

De stofzuiger met zak zuigt de lucht en het stof aan door een poreuze stofzak. Het stof blijft achter in die zak en de schone lucht wordt weer uitgeblazen. Een van de grootste nadelen van een stofzuiger met zak is dat je steeds nieuwe stofzakken moet kopen.

Die papieren of katoenen zakken kunnen niet hergebruikt worden en zorgen dus voor extra afval. Doordat de zak vaak verwisseld wordt, blijft de stofzuiger wel erg proper.
Bij stofzuigers met zak neemt de zuigkracht af naargelang de zak voller zit. De poriën van de stofzak zijn dan immers gedeeltelijk verstopt.

Zonder stofzak

Een stofzuiger zonder stofzak scheidt het stof van de lucht door een krachtige luchtwerveling. Het stof wordt, net als in een centrifuge, uit de luchtstroom geduwd, waarna het opgevangen wordt in een aparte stofbak. Als dat stofreservoir volzit, hoef je het alleen maar te ledigen in de vuilbak. Dit systeem is dus erg handig voor mensen die bijvoorbeeld een hond of kat hebben die veel haren verliest en anders veel stofzakken zouden opmaken.

Bij stofzuiger zonder stofzak zal de zuigkracht over het algemeen niet afnemen. Sommige stofzuigers zonder zak hebben een filter die verstopt kan geraken en ervoor kan zorgen dat de zuigkracht afneemt. Een stofzuiger zonder zak kost iets meer dan een met zak.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.producteninformatie.be/2008/01/21/stofzuiger-met-of-zonder-zak/